Česká broadline distribuce má za sebou dlouhý vývoj, různé konsolidace a revizi počtu všech hráčů. Současně se mezi nimi vyměnilo mnoho zaměstnanců a samozřejmě všichni vědí, jaké funkce a možnosti nabízejí ostatní. Navíc na poli informačních systémů mají téměř všichni distributoři jednoho dodavatele – CyberSoft a jeho systém I6. Při procházení e-shopů byly znát různé lokální úpravy, ale funkcionalita proto zůstává velmi podobná.
Co tedy rozhoduje? Především lidský faktor, a to jakými daty e-shop naplníte a zda ho umíte přizpůsobit uživateli, tak aby mu sedl do ruky.
Jak dlouho trvá registrace?
Při testování délky registrace hrálo svoji roli, že jsme nikde nepožadovali kredit a vše se obešlo bez zbytečného papírování. Některé e-shopy nás zaregistrovaly prakticky ihned, dokonce bez zasílání dalších dokladů. V době ARES, Justice.cz, portálu plátců DPH to ostatně není ani moc potřeba. Jediné ouha přišlo ve slovenském eD systemu, kde sice získáte registraci ihned, ale pokud nepošlete patřičné doklady, nedostanete se k funkcím určeným pro prodejce.
Daleko profesionálněji ale působilo, jakmile se od daného distributora někdo ozval – nejlépe telefonicky – a navázal s námi dialog. Představil se jako náš obchodník a udělal s námi malé interview o tom, proč jsme se registrovali a jaký máme přibližný byznys plán. Taková registrace již byla v řádu hodin, ale stihla se do jednoho dne. Tu nejdelší měla Tech Data – plných deset dní (šest pracovních). V okamžiku, kdy řešíte nárazovou zakázku a každý den může být velmi cenný, to je už hodně.
Tab.: B2B e-shopy distributorů 1. část
Zdroj: ChannelWorld
Pilíře orientace občas pokulhávají
Základem obchodu s distributorem je rychlý výběr zboží, u složitějších případů dostupnost konfigurátoru, případně srovnávače a následně řešení reklamací. Co si budeme nalhávat – byť se v oblasti IT hardwaru udává 1 % jako počet uznaných reklamací, na trh přicházejí z Číny produkty, které mohou mít až 100% vadnost – pokud se objeví první várka, vadná série či dobrodružná značka.
A tady jsou znát rozdíly. Kdysi dávno se posílaly pouze ceníky v Excelu a tehdejším pionýrům prodeje IT u nás to bohatě stačilo. A tak se občas místo záložky „produkty“ objevuje „ceníky“. Nováčka to trochu zmate.
U některých e-shopů jsme zase docela těžko hledali reklamace (100Mega a Agem), jinde jsme narazili na méně přívětivý návod na reklamaci (u obou Asbisů), kterému chyběl hypertext a těžko se z něj dostávalo dál. Ale jak si jednou zvyknete, pak už víte, jak na to. Šikovnou funkcí je ověření záruky u konkrétní faktury. Nemusíte nic hledat, stačí ji zadat a víte, na čem jste. Tuto funkci postrádal pouze Agem. Sledování průběhu reklamace je ale samozřejmostí – především v zájmu přežití infolinek distributora.
Pro filtrování a procházení zboží pokračute níže na další stranu.
Stromy produktů jsou tradičně buď podle typu produktu, nebo podle výrobce. eD system nyní spouští zcela nový e-shop obsahující ještě třetí strom „komodita“, který ale zatím funguje spíš jako „podle výrobce“.
Zboží skladem si můžete vyfiltrovat také u všech distributorů, filtr na zboží v doprodeji však nenabízejí úplně všichni. Velkým zjednodušením v orientaci a při hledání správného produktu je strom, ve kterém můžete volit co nejvíce parametrů, aniž musíte vše řešit nějakým rozšířeným vyhledáváním. Zde nám nejvíce sedly stromy eD systemu a SWS.
A když už použijete fulltextové vyhledávání, hodí se našeptávač, který vám pomáhá i s orientací. Má ho většina distributorů, byť se u každého zobrazuje trochu jinak.
Vyhledávání a zobrazení produktů a lidský faktor
Zobrazení produktů nabízejí téměř všichni ve třech podobách – buď jako dlaždice s velkými obrázky, nebo jako řádky s malými obrázky či jen jako řádky (hezky postaru). Výjimkou je AT Computers, které má řádky s obrázky. Po najetí na ně se obrázek zvětší. Možná už přišli na to, že tato podoba patří k nejvyhledávanějším, protože obsahuje vše potřebné. Podobně se větší obrázek produktu zobrazuje i na webu Tech Data.
Potřebná je, kromě náhledu a názvu produktu, informace o dostupnosti. Nabízejí ji de facto všichni distributoři, i když někteří až po kliknutí.
Při rozhodování pomůže i zobrazení nejprodávanějších produktů. Nemohli jsme však ověřit, zda je tato informace opravdu relevantní – ať už z pohledu pravdivosti či obecného byznysu. U vás se může prodávat něco jiného, případně může jít o produkt, který byl prodaný ve větším množství pro nějakou speciální zakázku.
Zajímavější jsou možnosti souvisejících produktů. A zde už narážíme na lidský faktor. Byť tuto funkci obsahují všechny e-shopy, v mnoha z nich se těžko hledají, protože je prostě nikdo nespároval. Tady můžeme vyzdvihnout Tech Data – v jejím e-shopu jsme měli pocit, že nemůžeme na nic zapomenout – že se prostě vše objevuje právě tehdy, kdy má. Kromě souvisejících má Tech Data i podobné produkty, což je dobře, protože to není totéž.
V případě spotřebního materiálu ale už produktoví manažeři pochopili, že je lepší ho spárovat, a tak náplně či cartridge najdete u tiskáren téměř všech distributorů.
Podobné je to v případě srovnávání produktů. Pokud nemá systém data, pak toho moc srovnávat nelze. U většiny distributorů však fungovalo dobře, na špici byla opět Tech Data.
Tab.: B2B e-shopy distributorů 2. část
Zdroj: ChannelWorld
U všech distributorů najdete u produktu vždy příslušného produktového manažera, byť u AT Computers musíte tuto volbu zapnout v nastavení. Jen u některých však vidíte, zda je tento manažer on-line, což ovlivní rychlost odpovědi (pokud je již nemáte mezi kontakty ve svém IM).
Pod lidský faktor lze zahrnout i konfigurátory. Zde je větší spoleh na menší distributory, kteří jich nemají tolik a pečují o ně. U větších distributorů se občas místo konfigurátoru dostanete jen na stránky výrobce, někde se nedostanete nikam, protože odkaz nefunguje. Potřebujete-li ale daný konfigurátor, asi by mělo stačit se ozvat a distributor chybu napraví. Případně pomůže jinak.
Ze všech komunikací a dotazů jsme měli vždy dobrý pocit, že nám distributor chce vyjít vstříc.
Pro košík, srovnání mobilních verzí a vyhodnocení pokračujte na další stranu.
Košík - Ulehčení práce se zákazníkem
Máte-li se svými zákazníky osobní vztah a vytváříte jim nabídky, pak vás nejvíce potěší eD system, Tech Data a ABC Data. U těchto tří je vytvoření nabídky klientovi nejvíce propracované. Sdílení košíku se zákazníkem nabízí nově jen eD system, u některých distributorů ho můžete sdílet jen s někým z firmy, u jiných už s nikým. Sdílení košíku s distributorem je také nová funkce v e-shopu eD systemu, ale když jsme něco řešili u ostatních, náš košík v systému viděli také, aniž jsme ho s nimi sdíleli.
Pro někoho může být důležité mít možnost si košík uložit či pracovat s více košíky najednou. To už se dostáváme k obchodním partnerům, kteří nakupují ve větší šíři sortimentu. Pro ně se budou hodit nejrůznější způsoby propojení s informačním systémem distributora. Někde si za sdílení dat budou něco účtovat, jinde ho získáte zdarma. Určitě bude záležet i na historii vašich objednávek. Přimhouřit oko se dá asi všude.
Distributoři také počítají s předem předpřipravenými hromadnými objednávkami a podporují načítání seznamů produktů. A pokud byste náhodou potřebovali e-shopovou aplikaci pro prodej svých produktů, pak ji nabízejí téměř všichni distributoři. Samozřejmě v různých podobách a za odlišné poplatky.
Za práci je třeba získat také nějakou odměnu, a tak vás většina distributorů začlení do svých věrnostních programů. Zda se výhody budou týkat i vás, to si už musíte vyřešit s vlastní firemní politikou.
Tab.: B2B e-shopy distributorů 3. část
Zdroj: ChannelWorld
Mobilní verze
Přestože roste obliba mobilních zařízení, a to i mezi prodejci IT komodit, distributoři na to nereagují příliš rychle. Jen tři z nich mají mobilní verzi webu – tzn. web, který vypadá jinak než klasický a přizpůsobuje se mobilnímu telefonu.
Srovnání je dost jednoduché, protože nejlepší má v tuto chvíli AT Computers, za ním následuje eD system, který ale řeší problém se zobrazováním tabulek. Ty zatím narušují bezproblémové zobrazení v mobilu. SWS má sice verzi webu pro smartphony, ale jde v podstatě jen o přepnutí do textové verze – což už je skoro lepší zůstat u klasického webu. Přepnutí navíc musíte udělat ručně, web nepozná, že jste se přihlásili z mobilu.
Srovnatelná konkurence, i když…
Naše srovnání vám pouze přiblížilo možnosti e-shopů jednotlivých distributorů. Sami už víte, jak je to s pravdivostí dat o dostupnosti, s cenovou politikou, projektovými cenami, logistikou – prostě s oblastmi, které dělají distributora zajímavým právě pro vás.
V případě webových aplikací patří mezi nejergonomičtější weby eD system a Tech Data. V prvním případě jde o moderní web, ve druhém o web, který je plněný důležitými informacemi – navíc je máte vždy po ruce. Přestože web SWS vypadá zastarale, překvapuje přehledností a vyhledáváním zboží. U AT Computers byla řada nastavení skrytá a potřebovali jsme pomoc, abychom je našli. Na druhé straně AT Computers vede jednoznačně v případě mobilních verzí e-shopu.
E-shop ABC Data měl při vstupu na český trh velký náskok před ostatními a byl tehdy doslova obdivuhodným. Nyní se na něm podepsal čas a potřebuje inovovat, přestože má řadu zajímavých funkcí a netradičních způsobů ovládání.
Přes řadu nedostatků si ale distributoři zaslouží spíš slova chvály. Učí se od sebe navzájem a velmi rychle se dohánějí. Pokud bychom jim mohli poradit, měli by se zaměřit na související produkty a jejich relevantní plnění ze strany produktových manažerů. Kromě toho by možná měli zjistit, kolika zákazníkům by se hodila mobilní verze e-shopu.
Zdroj: ChannelWorld