SPIR: V internetové reklamě je přes 11 miliard korun a její objem dále roste

21. 2. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © varijanta - Fotolia.com
V roce 2012 bylo do reklamy na českém internetu investováno 11 miliard korun, uvádí Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). Jaký typ internetové reklamy rostl loni nejvíce?

Výdaje do internetové reklamy na české internetové scéně přesáhly v loňském roce 11 miliard korun. Ve srovnání s rokem 2011 jde o čtvrtinový nárůst. Alespoň to uvádí Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) s tím, že ze všech mediatypů na internet připadá 17 % z celkového rozložení reklamních investic.

Na pozitivním vývoji se podílí neutuchající zájem o celoplošnou reklamu, využívání výkonnostních modelů ve vyhledávání a reklamních sítích a na významu nadále získává videoreklama,“ uvádí SPIR ve zprávě pro média.

Letos očekává další nárůst, tentokrát o 16 %. Opírá se přitom o data z průzkumu inzertního výkonu PPM Factum a celoročních výstupů agentury Admosphere.

Podle SPIR v rámci celoplošné (display) reklamy na internetu investovali zadavatelé v loňském roce 5,5 miliardy korun v ceníkových cenách.

Ve vyhledávání a reklamních sítích (např. Google, Sklik, Facebook či eTarget) s reálnými cenami přesáhly výdaje čtyři miliardy korun. Téměř miliarda inzertního výkonu pak prý za loňský rok připadá na řádkovou inzerci a katalogové zápisy.

SPIR upozorňuje na nárůst internetové videoreklamy, do které loni inzerenti na internetu investovali přes půl miliardy korun.

Z dalších sledovaných typů reklamy směřovalo 85,5 milionu korun do PR článků, 76 milionů korun do reklamy pro mobilní zařízení a 9 milionů korun do nově sledované reklamy prodané RTB modelem (Real Time Bidding).

Největší zájem je o celoplošnou display reklamu

Celoplošná (display) reklama podle SPIR zůstává nadále hlavní online inzertní oblastí s 49% podílem na celkových výdajích.

V loňském roce prý ale výrazně posílily výkony placených výsledků vyhledávání a reklamních sítí, které získaly 36 % z reklamních rozpočtů v online marketingu. Vykázaly tak nárůst o 1,4 miliardy korun ve srovnání s rokem 2011.

Z celkových 4 miliard korun investovaných do reklamy ve vyhledávačích a reklamních sítích připadá 70 % vyhledávačům a 30 % reklamních sítím.

Velký boom prodělává videoreklama na internetu a reklama v mobilních zařízeních. Videoreklama za loňský rok meziročně narostla o 67 %. Inzerce v mobilních zařízeních dokonce o 96 %, jak tvrdí SPIR.

SPIR: aukční prodej display reklamy má potenciál

Nový systém aukčního prodeje display reklamy je v České republice nový, ovšem podle SPIR má velký potenciál. „Přestože je v něm zatím minimální objem inzertních nákladů, pro tento rok se očekává téměř 50% nárůst a ze strany některých médií zaznívají ještě optimističtější odhady,“ uvedlo sdružení ve zprávě pro média.

„Jsme teprve na začátku nových způsobů plánování, nákupu reklamních ploch i jejich vyhodnocování. Technologické možnosti i počet nástrojů se zvětšují a český trh se je konečně učí pořádně využívat,“ uvedl Ján Simkanič.


 Graf č.1: Podíl jednotlivých forem internetové reklamy v roce 2012 (zdroj: Sdružení pro internetovou reklamu)

Podíl jednotlivých forem internetové reklamy v roce 2012

 

Graf č.2: Podíl jednotlivých mediatypů v roce 2012 (Sdružení pro internetovou reklamu)

bitcoin školení listopad 24

Podíl jednotlivých mediatypů v roce 2012


Zdroj: Sdružení pro internetovou reklamu

Čtěte dále

ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
Entec Solutions představuje xFusion pro extra výkon
Entec Solutions představuje xFusion pro extra výkon
Zaostřeno na storage: Odpovídá Igor Cejkovský (Synology)
Zaostřeno na storage: Odpovídá Igor Cejkovský (Synology)
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Putování komponentů. Jak funguje robotický centrální sklad EET Group v Kodani
Putování komponentů. Jak funguje robotický centrální sklad EET Group v Kodani
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi