Výdaje do internetové reklamy na české internetové scéně přesáhly v loňském roce 11 miliard korun. Ve srovnání s rokem 2011 jde o čtvrtinový nárůst. Alespoň to uvádí Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) s tím, že ze všech mediatypů na internet připadá 17 % z celkového rozložení reklamních investic.
„Na pozitivním vývoji se podílí neutuchající zájem o celoplošnou reklamu, využívání výkonnostních modelů ve vyhledávání a reklamních sítích a na významu nadále získává videoreklama,“ uvádí SPIR ve zprávě pro média.
Letos očekává další nárůst, tentokrát o 16 %. Opírá se přitom o data z průzkumu inzertního výkonu PPM Factum a celoročních výstupů agentury Admosphere.
Podle SPIR v rámci celoplošné (display) reklamy na internetu investovali zadavatelé v loňském roce 5,5 miliardy korun v ceníkových cenách.
Ve vyhledávání a reklamních sítích (např. Google, Sklik, Facebook či eTarget) s reálnými cenami přesáhly výdaje čtyři miliardy korun. Téměř miliarda inzertního výkonu pak prý za loňský rok připadá na řádkovou inzerci a katalogové zápisy.
SPIR upozorňuje na nárůst internetové videoreklamy, do které loni inzerenti na internetu investovali přes půl miliardy korun.
Z dalších sledovaných typů reklamy směřovalo 85,5 milionu korun do PR článků, 76 milionů korun do reklamy pro mobilní zařízení a 9 milionů korun do nově sledované reklamy prodané RTB modelem (Real Time Bidding).
Největší zájem je o celoplošnou display reklamu
Celoplošná (display) reklama podle SPIR zůstává nadále hlavní online inzertní oblastí s 49% podílem na celkových výdajích.
V loňském roce prý ale výrazně posílily výkony placených výsledků vyhledávání a reklamních sítí, které získaly 36 % z reklamních rozpočtů v online marketingu. Vykázaly tak nárůst o 1,4 miliardy korun ve srovnání s rokem 2011.
Z celkových 4 miliard korun investovaných do reklamy ve vyhledávačích a reklamních sítích připadá 70 % vyhledávačům a 30 % reklamních sítím.
Velký boom prodělává videoreklama na internetu a reklama v mobilních zařízeních. Videoreklama za loňský rok meziročně narostla o 67 %. Inzerce v mobilních zařízeních dokonce o 96 %, jak tvrdí SPIR.
SPIR: aukční prodej display reklamy má potenciál
Nový systém aukčního prodeje display reklamy je v České republice nový, ovšem podle SPIR má velký potenciál. „Přestože je v něm zatím minimální objem inzertních nákladů, pro tento rok se očekává téměř 50% nárůst a ze strany některých médií zaznívají ještě optimističtější odhady,“ uvedlo sdružení ve zprávě pro média.
„Jsme teprve na začátku nových způsobů plánování, nákupu reklamních ploch i jejich vyhodnocování. Technologické možnosti i počet nástrojů se zvětšují a český trh se je konečně učí pořádně využívat,“ uvedl Ján Simkanič.
Graf č.1: Podíl jednotlivých forem internetové reklamy v roce 2012 (zdroj: Sdružení pro internetovou reklamu)
Graf č.2: Podíl jednotlivých mediatypů v roce 2012 (Sdružení pro internetovou reklamu)
Zdroj: Sdružení pro internetovou reklamu