Průzkum provedený agenturou EMA data pro společnost Solitea odhalil, že polovina Čechů vnímá své digitální dovednosti na nadprůměrné nebo dokonce na velmi vysoké úrovni. Mezi Slováky je podíl takových lidí dokonce i o několik procent vyšší.
Naprostá většina Čechů i Slováků (přes 80 %) každodenně používá email, následují sociální sítě – ty každý den otevírají zhruba tři čtvrtiny lidí v obou státech. Polovina každodenně používá online bankovnictví.
Rovněž polovina denně využívá nějakou formu zábavy, ať už jde o streamování videa, hudby či hraní her nebo hazardu. Necelých 40 % Slováků také na každodenní bázi nakupuje online, 20 % chodí na online bazary. Mezi Čechy je to velmi podobné.
Nemálo lidí mělo podle průzkumu v posledním roce zkušenost s online vzděláváním (26 % SK, 29 % CZ) či online volnočasovými aktivitami, jako jsou cvičení, hobby a kurzy (17 % SK, 20 % CZ).
Digitalizace komunikace s úřady jde pomalu
Společnost Solitea v průzkumu dále zjistila, že okolo 21 % Čechů i Slováků v posledním roce také online komunikovalo s úřady nebo zdravotními pojišťovnami.
„Je sice znát, že covid donutil úředníky i lidi, aby komunikaci přenášeli do online prostředí, přesto ale zůstávají osobní návštěvy a papírová komunikace standardem. Prostor pro zlepšení digitální komunikace v úředních záležitostech je stále ohromný,” říká k výsledku zakladatel a šéf Solitei Martin Cígler.
Na Slovensku podle průzkumu převládají lidé, kteří o sobě tvrdí, že technologické novinky a aplikace vyhledávají. Do této kategorie se zařadilo 38 % tamních respondentů. O procento méně bylo těch, kteří údajně už žádné nové digitální pomůcky nepotřebují.
Češi si raději zavolají po telefonu
Právě do této skupiny se podle průzkumu zařadilo nejvíce dotazovaných v Česku, přesně 42 %. Čechů, kteří jdou novým aplikacím proaktivně naproti, je třetina.
To, že si Slováci zřejmě nové technologie a aplikace osvojují rychleji než Češi, potvrzuje i otázka týkající se toho, jaké komunikační kanály oba národy využívají se svými blízkými.
Zatímco v Česku stále převládá klasický telefonický hovor (45 %), Slováci se svými blízkými nejčastěji volají prostřednictvím aplikací, jako je Whatsapp, Messenger apod. (40 %).
Telefonát volí o 3 % méně respondentů. Třetím nejpopulárnějším kanálem pro komunikaci se svými blízkými je v Česku i na Slovensku chat (SK 19 %, CZ 17 %).
Online nakupování a zábava ano, digitální účetnictví ještě ne
Průzkum v neposlední řadě ukázal, že byť online verze mnohých ještě donedávna čistě offline oblastí se v životech Čechů a Slováků ujaly na každodenní bázi, některé činnosti řeší stále postaru.
To je případ třeba účetnictví. Byť existuje řada nástrojů, které účetnictví automatizují nebo přinejmenším zpřehledňují a zjednodušují, největší podíl Čechů (30 %) i Slováků (34 %) ho raději delegují na někoho jiného, například v podobě účetní.
Celkem 11 % Čechů a 15 % Slováků si ho vede v počítačových tabulkách, 14 % a 18 % na papíře a nějaký digitální účetní nástroj používají jednotky procent lidí.
„Takových nástrojů je přitom celá řada, dokážou velmi usnadnit práci a hlavně bývají i zadarmo. Je proto zajímavé, že v obou národech stále existuje více lidí, kteří se raději vypisují s počítačovými nebo dokonce papírovými tabulkami,” uzavírá Cígler.
Zdroj: Solitea
Nové články do mailu
Chcete mít každý týden přehled o informacích pro resellery, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanále IT a CE? Objednejte si náš mailový servis. Objednat si lze i newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze serverů vydavatelství Internet Info.