Průzkum společnosti Software602, kterého se 20. až 22. 1. 2021 zúčastnilo 550 manažerů zodpovědných za firemní IT a který realizovala agentura Instant Research, odhalil, že navzdory protipandemickým opatřením se smlouvy i nadále nejčastěji podepisují osobně.
Ačkoli řada respondentů podle průzkumu praktikuje hromadný home office a většinu agendy zvládá řešit vzdáleně, 53 % jich nadále podepisuje smlouvy fyzicky v kanceláři.
Elektronické podepisování smluv využívá 35 % firem, každá dvacátá si pak nechává smlouvy zasílat kurýrem a podepisuje je ručně mimo kancelář.
„V jednotlivých krajích se situace mírně liší, ale pouze v Jihomoravském kraji je častějším způsobem elektronické podepisování smluv než fyzické v kanceláři,“ vysvětluje Martin Vondrouš z Software602.
Dokumenty si zaměstnanci nejčastěji zasílají e-mailem, v průzkumu to uvedli čtyři z deseti respondentů. Druhým nejčastějším způsobem předávání dokumentů je osobní vyzvednutí v kanceláři (uvádí ho 23 % respondentů).
Celorepublikově vede Skype, v Praze ale Microsoft Teams
Software602 uvádí, že z onlinových platforem využívaných k hromadným videokonferenčním hovorům české firmy nejčastěji řeší porady přes Skype (36 %) a Microsoft Teams (24 %). Víc než polovina firem tak spoléhá na řešení od společnosti Microsoft, která tyto dvě platformy provozuje.
Každá desátá společnost používá Google Meet, 6 % spoléhá na Zoom a necelé procento na Webex. Žebříček ale neplatí pro všechny kraje. V Praze, Královéhradeckém a Libereckém kraji a na Vysočině je nejvyužívanější komunikační platformou Microsoft Teams.
Graf 1 – Nejčastěji používané komunikační platformy v ČR
Zdroj: Software602
Datové schránky nestačí
Při komunikaci s úřady české firmy podle průzkumu nejčastěji sahají po datových schránkách (29 %). V loňském roce se jejich prostřednictvím rozeslalo v České republice rekordních 112 milionů datových zpráv, vůbec nejvíc v historii Informačního systému datových schránek (ISDS).
Čtvrtina firem (25 %) upřednostňovala telefonickou komunikaci s úřady a 28 % využívalo e-maily. Pouze každá desátá firma (11 %) vysílala své zástupce na úřady osobně. Klasickou poštu formou doporučených dopisů pak nevyužila ani tři procenta firem.
Za vůbec nejkomplikovanější agendu během home office považují IT manažeři českých firem komunikaci s úřady. Uvedla to víc než pětina z nich. Shodně pro 18 % respondentů pak považuje za největší problém během pandemie komunikaci s kolegy z firmy a podepisování dokumentů.
Takřka každá šestá firma (15 %) považuje za největší výzvu současnosti interní oběh firemních dokumentů a pro 8 % respondentů je zásadním problémem zajištění jejich archivace.
Graf 2 – Největší komplikace na home office
Zdroj: Software602