Slovenská ministerstva připravují elektronizaci stavebních řízení, zdravotnictví nebo samosprávy za téměř 100 milionů eur. Stát předložil k šesti IT projektům tzv. studie proveditelnosti a podle nových pravidel je musí ještě před schvalováním poskytnout veřejnosti.
Záměry hodnotili svou metodikou Red Flags také odborníci z občanského sdružení Slovensko.Digital. V několika projektech vidí rizika a doporučují jejich přepracování. Schvalování nových projektů je naplánováno již na příští týden.
Slovensko.Digital upozorňuje především na projekt ministerstva dopravy, které plánuje elektronizaci stavebních řízení za částku za 40 milionů eur včetně nákladů na provozu. Přístup, jaký si ministerstvo zvolilo, podle sdružení připomíná velké nepovedené IT projekty z minulosti.
Projektu podle Slovensko.Digital chybí pořádná analýza, neboť vítěz soutěže je už téměř dva roky znám. Studie a analýzy tak ministerstvo podle sdružení dělá účelově, aby obhájilo své zakázky. Ministerstvo navíc nemá mát k projektu připravenou legislativu.
Druhým projektem, kde odborníci požadují přepracování, je konsolidace dat ve zdravotnictví. „Projekt treba prepracovať tak, aby čo najviac využil už existujúce riešenia a nebol duplicitný k tomu, čo už sa malo vybudovať v programe eHealth,“ uvedl člen sdružení Ľubor Illek.
Slovenská státní správa chce také investovat 30 milionů eur do elektronizace samosprávy přes rozšíření datového centra obcí a měst (DCOM). Rozšíření projektu je podle Slovensko.Digital nastaveno tak, že hrozí neproplacení jeho části ze strany Evropské unie.
Důvodem má být skutečnost, že jen část výdajů projektu se přímo váže na přesun IT systémů do tzv. vládního cloudu. Ostatní výdaje jsou podle sdružení rizikové a při kontrole využívání fondů tak mohou vzniknout korekce.
Sdružení dále upozorňuje, že i když původní projekt DCOM šetří obcím náklady na IT, podle zprávy NKÚ zatím není ani zdaleka takový využíván občany, jak by měl být. Rozšiřování na další obce v této situaci je proto podle Slovensko.Digital diskutabilní.
Zdroj: Slovensko.Digital