Ze studie „Channel Survey Europe IT 2011“ vyplynulo, že na Slovensku spolupracovali v době dotazování IT specialisté v průměru se 4 až 5 dodavateli IT (4,6). Zatímco respondenti ze System Houses počet svých spolupracujících distributorů IT meziročně mírně snížili, dotázaní z Computer Shops naopak spolupráci obdobným tempem rozšířili.
Z celkového počtu dotázaných IT specialistů však distributora IT změnilo pouze 12 % z nich, což ve srovnání s předchozím rokem představovalo snížení o 4 procentní body a převážná část slovenské IT distribuční scény se tak z tohoto pohledu projevovala poměrně stabilně.
Dalším důležitým aspektem vývoje slovenské IT distribuční scény byla v uplynulém roce její koncentrace. IT specialisté se nadále orientovali na poměrně úzký počet klíčových dodavatelů IT. Téměř 90 % IT specialistů spolupracovalo na pravidelné bázi alespoň s jedním ze dvou nejčastěji jmenovaných distributorů IT.
Četnost, s jakou respondenti uvedli spolupráci s těmito dvěma dodavateli IT jednotlivě, se pohybovala okolo 70 %. Spolupráci s jedním z dalších 4 distributorů IT již dotázaní uváděli méně často, konkrétně s četností přibližně 40 %.
Změna distributora - důvodem nemusí být vždy ceny
Za důvod vedoucí ke změně distributora IT označila polovina IT specialistů (kteří k této změně přikročili) „sortiment“, přitom ještě před rokem to byly „příliš vysoké ceny“ podobně jako v České republice. Na druhé místo se vyhouply „platební podmínky“, které uvedlo jako důvod přes 40 % respondentů. Za nimi již následovaly „příliš vysoké ceny“, které jako důvod změny distributora IT zmínilo necelých 40 % dotázaných.
Struktura zákazníků IT specialistů – firemní vs. soukromí - zůstala za poslední dva roky poměrně podobná. Z pohledu obratu se firemní zákazníci se na celkovém obratu IT specialistů podíleli z více než 70 % a jejich váha meziročně ještě mírně posílila. Dílčí změny zaznamenala za poslední dva roky také struktura sortimentu IT specialistů. Zhruba polovinu obratu zrealizovali s IT hardwarem, necelých 40 % tvořil servis a přes 10 % software. Svůj podíl snížil meziročně pouze servis, a to na úkor IT hardwaru i softwaru.
Podrobné výsledky studie „Channel Survey Europe IT 2011“ nabízí Retail and Technology GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Retail and Technology se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Retail and Technology působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHoc studií.