Společnost Karsa Technologies se zaměřila na „Black Friday“ a způsob, jakým tento marketingový fenomén reflektují české e-shopy. Tuzemské obchody se v posledních letech snaží na „černý pátek“ navázat, napodobit zahraniční obchody a zaujmout nakupující.
Letos některé české e-shopy přišly s "až 80% slevami". Jak je možné, že se jim to vyplatí? Data z monitoringu Karsa Monitor ukázala při srovnání cen mezi čtvrtkem 26. 11. a pátkem 27. 11. několik zajímavých věcí.
V porovnání čtvrtku a pátku se průměrná celková cena 58 988 sledovaných unikátních produktů ve 142 obchodech zvýšila o 0,1 % . Zákazníci vhozením zlevněného produktu do košíku uspokojili touhu po nákupu, ale při případné koupi jiného už nakupovali zdražené zboží.
Průměrná výše slevy mezi těmito dny činila 6,4 %. Ve slevě bylo 4,6 % produktů, u 3 % produktů se cena naopak zvýšila. Mezi další triky se pak řadí například ukotvení ceny, které zkresluje skutečně poskytnutou slevu, nebo slevy prezentované jako snížení z ceny doporučené výrobcem.
Tabulka 1: Změny výše cen a slev u vybraných e-shopů
E-shop |
Průměrná změna ceny |
Průměrná výše slevy |
Podíl produktů ve slevě |
Podíl zdražených produktů |
czc.cz |
0,1 % |
5 % |
1,9 % |
2,2 % |
eleshop.cz |
0,3 % |
5,2 % |
10,2 % |
14,3 % |
kamennyobchod.cz |
0,7 % |
1,7 % |
3,8 % |
2,9 % |
levneelektro.cz |
-0,1 % |
7,5 % |
3,7 % |
2,4 % |
mironet.cz |
-0,3 % |
15,2 % |
3,7 % |
3,5 % |
parfums.cz |
-0,1 % |
5,1 % |
4,4 % |
4,7 % |
pilulka.cz |
2,5 % |
4,1 % |
1,8 % |
35,7 % |
prodejparfemu.cz |
0,2 % |
5,9 % |
0,7 % |
1,5 % |
xparfemy.cz |
0,1 % |
8,5 % |
2,1 % |
2,2 % |
Zdroj: Karsa Technologies
Tabulka 2 - Průměrná změna cen vybraných produktů ve všech sledovaných e-shopech
Produkt |
Změna ceny |
Notebook Asus GL552JX-CN190H |
-18,2 % |
Autorádio Orava AR-114 |
-8,9 % |
Sporák Candy CCV 5503 W |
-7,5 % |
Dřez Blanco Elon XL 6 S |
+29,3 % |
Aramis Havana toaletní voda 100 ml pánská |
+16,4 % |
Mixér Bosch MSM 65 |
+8,3 % |
Zdroj: Karsa Technologies