Podle nejnovějšího průzkumu Workforce Lab pořádaného společností Slack, která je součástí Salesforce, vzrostlo v posledním čtvrtletí 2023 používání nástrojů umělé inteligence na pracovištích o 24 %. Průzkum také vyčísluje průměrné množství času, které kancelářští zaměstnanci stráví plněním úkolů, které mají nízkou prioritu.
Co si vedoucí pracovníci od AI slibují:
- Zvýšení efektivity a produktivity zaměstnanců (38 % respondentů).
- Rozhodování založené na datech (35 %)
- Inovace výrobků a služeb (34 %)
- Snížení nákladů (33 %)
- Větší zaměření na strategii než na rutinní úkoly (27 %).
- Zlepšená zákaznická zkušenost (18 %)
Z dotazování vyplynulo, že přibližně 80 % těch, kteří používají umělou inteligenci, tvrdí, že tato technologie jim zlepšuje jejich produktivitu. Přesto jsou ale názory na AI stále smíšené: 42 % pracovníků tvrdí, že jsou nadšeni, že umělá inteligence a automatizace zvládne úkoly, které jsou součástí jejich současné práce, 31 % má k AI neutrální postoj a 27 % z ní má obavy.
Průzkum Slacku také odhalil, že většina (81 %) vedoucích pracovníků pociťuje tlak na začlenění nástrojů umělí inteligence do své organizace, přičemž polovina všech vedoucích pracovníků uvedla, že míra naléhavosti je vysoká.
Čeho se vedoucí pracovníci obávají:
- Bezpečnost dat a ochrana soukromí (44 % respondentů)
- Spolehlivost a přesnost umělé inteligence (36 %)
- Nedostatek odborných znalostí a dovedností zaměstnanců (25 %)
- Etické otázky a dodržování předpisů (17 %)
- Důvěra a přijetí ze strany zákazníků (17 %)
- Náklady na implementaci a údržbu (16 %)
Zajímavé je i to, že kancelářští zaměstnanci ve firmách, které vydaly pokyny pro používání umělé inteligence, téměř šestkrát častěji experimentují s nástroji AI ve srovnání s pracovníky, jejichž firmy žádné takové pokyny nemají.
Pracovníci také uvádějí, že 41 % svého času tráví úkoly, které mají „nízkou hodnotu, opakují se nebo nemají smysluplný přínos pro jejich hlavní pracovní náplň“. To ukazuje na jasnou příležitost pro nástroje umělé inteligence a automatizaci, které mohou pomoci zaměstnancům soustředit energii od rutinní práce k činnostem, které mají vyšší hodnotu.
„Drtivá většina lidí, kteří využívají umělou inteligenci a automatizaci, již začíná pociťovat nárůst produktivity,“ říká Christina Janzerová, senior viceprezidentka pro výzkum a analytiku ve společnosti Slack. „Data však naznačují, že neposkytnutí pokynů nebo instrukcí ohledně AI může bránit zaměstnancům, aby ji vyzkoušeli. Pokud chcete své zaměstnance připravit na revoluci v oblasti AI, můžete začít tím, že jim poskytnete pokyny, jak lze AI v práci využívat.“
Zdroj: Slack