Spotřebitelský časopis dTest v článku na svém webu obvinil poskytovatele satelitních televizních služeb Skylink a CS Link z klamání spotřebitelů. Toho se měl dopustit zavedením měsíčního servisního poplatku ve výši 29 Kč a nucením zákazníků k výměně karet CryptoWorks za nové karty v ceně 600 Kč.
Časopis dTest přitom zdůrazňuje, jak se obě služby prezentují na internetu. Pokud například do vyhledávače Google.cz zadá spotřebitel dotaz „Skylink“, tak jako první výsledek vyhledávání se mu i nyní objeví web poskytovatele této služby s titulkem „Skylink - satelitní digitální televize bez poplatků“.
Na odkazované stránce je jako první důvod, proč má být Skylink optimálním řešením příjmu digitální televize, uveden ten, že české, slovenské a stovky zahraničních televizních programů i rozhlasových stanic poskytuje bezplatně. To však po zavedení servisního poplatku letos v září nebude pravda.
Služba CS Link se sice stále prezentuje jako „jediná svobodná televize“, ovšem na titulní stránce své webové prezentace má informaci o chystaném zavedení servisního poplatku. Časopis dTest však operuje s tím, že provozovatel služby se nepřípustně zachoval ke svým již současným zákazníkům. Ti si podle dTestu jeho služby vybrali s vidinou bezplatného přijmu digitálního televizního vysílání přes satelit a teď zjišťují, že mají měsíčně platit servisní poplatek a jednorázově výměnu karty.
„Na naší poradenské lince jsme zaznamenali mohutný nárůst počtu nespokojených zákazníků Skylink a CS Link. Jak sami spotřebitelé uvádějí - jedním z hlavních důvodů pro využívání jejich služeb byla slíbená záruka doživotního bezplatného užívání. Klientům ale nyní přišlo oznámení o zavedení servisního poplatku 29 Kč měsíčně. Navíc jsou nuceni i k výměně starého typu karty CryptoWorks za kartu ‚Výměna‘ a to úplatně za 600 Kč,“ píše dTest na svém webu.
Skylink k poplatku říká, že jde jen o servisní poplatek pokrývající pouze související náklady (administrativní a technické zajištění), nicméně samotný příjem televizního vysílání je prý nadále bezplatný. Časopis dTest však proti takovému argumentu důrazně vystupuje a ohání se pokyny Evropské komise k užívání termínu „zdarma“ či „bezplatně“.
„Bezplatné poskytování nesmí zahrnovat žádné související poplatky. Spotřebitel se vždy musí dozvědět konečnou cenu, tedy včetně DPH a všech poplatků. Částka 29 Kč měsíčně nepředstavuje bezplatné poskytování služeb,“ trvá na svém dTest.
Poplatky se budou na základně podnětů zabývat ČTÚ a ÚOHS
Občanské sdružení spotřebitelů Test, které vydává časopis dTest, postup poskytovatele služeb Skylink a CS Link hodnotí jako klamavou obchodní praktiku ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele a proto prý podalo podnět Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ) k zahájení správního řízení.
Poskytovatele satelitního vysílání CS Link a Skylink koupila loni lucemburská firma M77 Group, která tak podle dTestu ovládá 85 procent trhu s nabídkou salitentních televizních služeb. Občanské sdružení spotřebitelů Test se proto domnívá, že došlo i ke zneužití dominantního postavení na trhu.
„Proto jsme též podali podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Pokud by Úřad shledal zneužití dominantního postavení, ustanovení o poplatku by bylo neplatné a společnost by musela poplatek nespokojeným zákazníkům vrátit,“ píše se na webu časopisu dTest.
A článek pokračuje: „Ta (společnost Skylink a CS Link) ale na platbách trvá. Pokud uživatel neuhradí měsíční servisní poplatek 29 Kč, neprovede požadovanou výměnu karet nebo neobjedná placený programový balíček, tak podle slov společnosti nepřijímá nové obchodní podmínky a ukončuje tak smlouvu.“
Zdroj: časopis dTest