Apple minulý měsíc zveřejnil především několik zpráv o uvedení nového hardwaru. Mezi nimi téměř zapadlo oznámení, že společnost strhla cenovky z operačního systému OS X a sady kancelářského softwaru iWork a odteď je nabízí zdarma. Proč se Apple vzdává tohoto, byť drobného, zdroje příjmů? Jak to ovlivní nákupčí IT? Tento krok je zajímavý hned z důvodů.
Přestože Apple už dost dlouho vyvíjí software, přemýšlí a jedná především jako hardwarová společnost. Ostatně, když se podíváte na výši marží, tak kdo by se tak nechoval?
Společnost nedávno neoznámila jen odstranění cen u softwaru, nýbrž i snížení cen u některých z nejoblíbenějších počítačů řady Mac. Průměrná cena produktů této rodiny klesla jen za rok 2013 o přibližně 150 dolarů. Přidání bezplatné sady kancelářského softwaru zvýší vnímanou hodnotu počítačů. Za vším může stát snaha získat větší kus koláče na trhu. Níže se k tomu ještě vrátíme.
Sjednocení OS X a iOS
Můžeme argumentovat, že nabídka OS X a iWork zdarma je logickým krokem v rámci silného trendu bezplatného softwaru na rostoucím mobilním trhu. Konec konců, iOS je zdarma už dost dlouho.
Je zřejmé, že Apple chce mít aplikace pro OS X a iOS založené na stejném kódu, což je krok, který vyžaduje, aby obě platformy měly identické sady vlastností. Applu to, kromě jiného, umožní snížit objem zdrojů věnovaných na vývoj iWorku.
Bezplatný operační systém pro Mac znamená rychlejší růst uživatelské základny a ten je zase impulsem k vývoji aplikací pro jeho nejnovější verzi.
Data společnosti Net Application ukazují, že na konci října mělo již 11 % uživatelů Maců nainstalovaný OS X 10.9 Maverick. Podle Gregga Keizera z Computerworldu to byla nejrychlejší adopce nové verze systému od jeho uvedení.
Válka na mobilním poli
Tolik k hlavním vnitřním příčinám, proč Apple nabízí část svého softwaru zdarma. Jsou tu však i vnější důvody, a ty jsou mnohem zajímavější. Apple získal navrch ve válce s Microsoftem o mobilní trh.
Dlouhodobé pozice obou společností se obrátily – Microsoft nejen, že prohrává, ale vzdaluje se mu i naděje na nějaký blízký obrat. Apple přitom nepolevuje, dál tlačí na pilu a snaží se rozhodit obchodní model Microsoftu. Napřed jsem si nebyl jistý, zda se to skutečně děje, ale teď už jsem o tom přesvědčený.
Ballmerovo oznámení o odchodu, pokulhávání Windows 8 a Surface Pro nebo droboučká uživatelská základna Widnows Phone. To jsou jen jedny z nedávných selhání Microsoftu. Ten teď leží na zemi a Apple do něj nepřestává nenápadně kopat. Rozhodně není náhoda, že jen měsíc po uvedení systému Windows 8.1 Apple odpověděl bezplatnými OS X a iWork.
Apple konsoliduje svou pozici na trhu a nabídku hodnoty iPhonů, iPadů a Maců proti těm nabízeným Microsoftem a Googlem. Společnost nebude pronajímat mobilní a stolní kancelářský software za 100 dolarů ročně, nabídne je zcela zdarma jako Google. A přestože aplikace iWork možná nedosahují kvalit Office 365, aplikace Google Docs proti nim vypadají jako hračky.
Jak si utrhnout větší kus
Navíc se zdá, že si Apple vytyčil za cíl zvýšit podíl na trhu. V posledních letech se sblížil s podniky a zejména iPhone a koncept BYOD mu zajistily mnohem větší přítomnost v korporacích. Macům zatím stála v cestě do kanceláří překážka v podobě celkých nákladů na vlastnictví (TCO).
Když se ale vrátíme na začátek článku k tématu zvyšování vnímané hodnoty... snížení cen, bundle s kancelářskými aplikacemi (zdarma) a nabídka aktualizací operačního systému (rovněž zdarma), to vše snižuje TCO Macintoshů a zvyšuje jejich atraktivitu v očích nákupčích. Ti chytřejší z nich navíc vezmou v potaz i výhody Maců co se zabezpečení a spolehlivosti týká.
Aby však Apple z bezplatného iWorku mohl začít těžit, musí jej napřed přiblížit bohatým funkcím konkurenčních Office 365. Pro současné uživatele iWorku na Macu byla nová verze pro bezplatný OS X velkým krokem zpět, neboť synchronizaci s kódem iOS verze padla za oběť řada vlastností.
Apple je musí uživatelům bezpodmínečně vrátit. Abych byl konkrétnější, Pages například musí umět ukládat do formátu .RTF. Apple má nyní reálnou šanci získat větší podíl na trhu s kancelářskými programy, ale jednoduchost a omezené funkce k prodeji tohoto druhu softwaru zrovna nepřispívají.
Zaspal Microsoft dobu?
Microsoft mezitím stojí před jinou výzvou, pro softwarovou společnost zvlášť obtížnou: změnit způsob, jakým si účtuje za software. Nejsem si jistý, zda bude současný model pronájmu fungovat. Viděl jsem příliš mnoho společností i jednotlivců povužívajcících pět let staré verze Office.
Očekávání, že lidé budou platit 100 dolarů ročně jenom proto, aby používali aktuální verzi, je nerealistické. Microsoft musí v nových verzích svých kancelářských programů přínášet skutečné inovace, ne pouze hýbat s vlastnostmi a předělávat uživatelská rozhraní. Zároveň za ně musí chtít míň peněz, protože takový už je zkrátka dnešní svět.
Dříve, pokud šlo o operační systémy pro stolní počítače, PC hardware nebo kancelářské aplikace, Microsoft sbíral poháry, zatímco Apple se trápil v druhé lize. To už však neplatí. Apple je teď na vzestupu a uvidíme, co z toho dokáže vytěžit.
Autor je šéfredaktorem Computerworld.com. Nadpisy jsou redakční úpravou CW a v původním článku se nevyskytují.
Zdroj: IDG News Service