Satya Nadella, od února 2014 CEO Microsoftu, rozeslal všem zaměstnancům e-mail, v němž předestřel vizi budoucnosti společnosti, a Microsoft tento dlouhý (3 100 slov) vzkaz následně oficiálně zveřejnil (celý si jej můžete přečíst zde). Jedná se o zásadní dokument, který přinejmenším naznačuje, jak bude vypadat příští podoba Microsoftu a na jaké strategické oblasti se zaměří.
Kontext, v jakém e-mail vznikl, je jasný. Microsoft se nachází uprostřed dlouhého procesu kompletní transformace a přeorientování svého byznysu v reakci na změnu podoby celého odvětví ICT. Z výrobce softwaru se společnost za vlády Stevea Ballmera vydala cestou zařízení a služeb, reprezentovaných vlastním hardwarem nebo expanzí na pole cloudu.
Nový směr
V současnosti však Microsoft, stojící uprostřed transformačního procesu, vedený novým CEO a posílen, avšak zároveň zatížen dokončenou akvizicí Nokie a její integrací, chce znovu pootočit kormidlem.
Není pochyb, že načasování e-mailu nabylo náhodné. Přišel v předvečer každoroční Worldwide Partner Conference, kde se Microsoft setkává se svými partnery. Tématy letošního ročníku jsou cloud, velká data, mobilita a zařízení, podnikový sociální software a prodej a marketing. Očekává se zde oznámení řady nových programů a iniciativ pro vylepšení spolupráce s partnery nebo pro podporu prodeje cloudových služeb společnosti, jako jsou Windows Azure nebo Office 365.
Díky zveřejněnému e-mailu teď partneři vědí, co mohou očekávat. Microsoft je však bude muset přesvědčit o tom, že nastávající změny budou pozitivní. I víceprezident společnosti John Case přiznal, že v počátečních fázích expanze do cloudu panoval mezi partnery zmatek ohledně toho, jakou pozici budou prodejní kanály hrát v novém modelu.
Nyní zřejmě nastanou nové změny, důraz bude kladen na nové oblasti a některým partnerům nemusejí přijít vhod, jakkoliv John Case uvádí, že partneři jsou jádrem úspěchu a růstu Microsoftu.
Tak pravil Nadella
Jaká však bude podstata těchto změn? Podívejme se na samotný dopis Satyi Nadelly.
Hned první odstavec po úvodních slovech začíná větou: Žijeme ve světě, kde jsou na prvním místě cloud a mobilita. V tomto duchu se nese celý obsah dopisu a fráze cloud-first and mobile-first se opakuje tak často, aby bylo jasné, že jde o podstatu sdělení.
Nadella píše o světě plném propojených zařízení (tedy o Internetu věcí) a o téměř třech miliardách lidí připojených k internetu. Současný svět podle něj představuje příležitost pro společnost, jako je Microsoft, jejíž vášní je v takovém světě umožnit lidem prosperovat.
Nejzásadnější jsou pak následující odstavce. Nadella zde zmiňuje původní zaměření Microsoftu, stejně jako Ballmerovu doktrínu zařízení a služeb, ale vzápětí dodává, že nastal čas vybrousit unikátní strategii.
„Microsoft je ve svém jádru společností zaměřenou na produktivitu a poskytující platformu pro svět, kde na prvním místě stojí mobilita a cloud. Přineseme nový koncept produktivity, abychom každému jednotlivci a každé organizaci umožnili více udělat a více dokázat,“ píše Nadella o novém směru.
V dalších částech dopisu uvádí diagram, který představuje ztělesnění tohoto konceptu. V jádru zde stojí digitální pracovní i životní zážitky, obklopeny z jedné strany cloudovým operačním systémem a z druhé strany hardwarem a operačním systémem pro zařízení.
Poslední část dopisu Nadella věnoval firemní kultuře. Odstavec o tom, že nic není vyloučeno ohledně akvizic, fúzí a dalších kroků, přivedl některé komentátory na myšlenku, že Microsoft čeká propuštění. Současných 130 000 zaměstnanců má být pro novou strategii příliš. Bude-li tomu však skutečně tak, řekne až blízká budoucnost.
Zdroj: IDG News Service