SAS Forum 2010: GfK představilo studii českých zákazníků

22. 1. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Tuto středu proběhla konference SAS Forum Praha 2010 s mottem „Poznání inspiruje“. Kromě zajímavých přednášek nabídla také výsledky studie výzkumné agentury GfK na téma úroveň komunikace firem s klienty. Ačkoliv výsledky nejsou nijak překvapivé, mohou být podnětné i pro vaše podnikání.

Dopolední program SAS Forum 2010 tvořila panelová diskuze moderovaná Martinem Veselovským.Pořadatelé letošního ročníku konference netajili ambicí vytvořit platformu pro setkání nad obchodními otázkami v oblasti bankovnictví, pojišťovnictví a telekomunikací. Dopolední program akce proto kromě přednášek zástupců SAS Institute, dodavatele řešení a služeb Business Analytics, doplnil diskusní panel složený ze zástupců zmíněných sektorů, ekonoma Tomáše Sedláčka a Ondřeje Tomase, generálního ředitele GfK ČR.

Právě Ondřej Tomas před téměř 350 hosty konference představil výsledky studie zpracované exkluzivně pro SAS Forum Praha 2010. Jednalo se o průzkum na reprezentativním vzorku 500 osob se zaměřením na úroveň komunikace firem s klienty a spokojenost klientů s touto komunikací. Sledované segmenty trhu zahrnovaly banky, pojišťovny a telekomunikační společnosti (včetně poskytovatelů internetu a TV).

Jak zákazníci vnímají komunikaci a kde vidí největší problémy? A kdo za problémy může?

Relevance nabídek

Úroveň komunikace je relativně nízká. Nabídky nejsou pro jejich adresáty relevantní. Obecně lze konstatovat, že všechny tři sledované segmenty trhu (bankovnictví, pojišťovnictví i telekomunikace) mají relativně nízkou úroveň komunikace vůči svým klientům. Pouze zhruba čtvrtina (u bank, které si v této oblasti vedou nejlépe, je to třetina) respondentů je s komunikací ve smyslu nabídky relevantních služeb spokojena.  A na co si zákazníci nejvíce stěžují? „Třeba na to, že firmy nemluví ‘jejich jazykem‘, a tudíž je pro ně nabídka těžko srozumitelná,“ komentoval zjištění Ondřej Tomas.

Problémy v komunikaci

Podle studie 50-80 % zákazníků spontánně uvádí při hodnocení vztahu s poskytovatelem služby nějaký problém či konfliktní událost. Relativně nejméně problémů měli klienti pojišťoven, což je způsobeno především charakterem služby. Nejhůře dopadly telekomunikační společnosti, jejichž služby jsou konzumovány denně a ke špatným výsledkům přispívají především technické problémy operátora.

Za problémy a konfliktní události mohou podle respondentů nejčastěji (10 – 25 %) prodejci, špatně nastavené produkty a služby a nedostatečná komunikace. Vzácně se jedná o problémy s příliš častou komunikací či o problémy na pobočce/prodejně.

bitcoin školení listopad 24

Překvapivé rozhodně není zjištění, že většina respondentů svoje zážitky a zkušenosti komunikují dále. V tomto ohledu je situace ve všech testovaných oblastech podobná. Nejméně čtyři z pěti oslovených někomu svoji negativní zkušenost řekli či napsali. Nejčastěji v rodině, následoval blízký okruh přátel. Skoro polovina respondentů v potížích uvedla, že se svěřila kolegům v práci či obchodním partnerům. Ale pozor, téměř 10 % dotazovaných uvedlo, že se o své negativní zkušenosti dělí prostřednictvím sociálních sítí.

Zákazníci chápou, ale...

Kromě popisu problému nás zajímalo i přesvědčení klientů stran příčin vzniku problému, proč podle nich k záležitosti došlo,“ vysvětloval Ondřej Tomas. Jen velmi málo respondentů se k situaci staví pasivně („tak to je“) nebo sebekriticky (různé varianty odpovědi „moje chyba“). Většina dotázaných přímo i nepřímo uvádí jako důvod problémů vzájemnou neinformovanost různých oddělení ve firmě a jejich nedostatečnou spolupráci. „Zákazníci tedy dovedou chybu a její důvody pochopit, ale pokud se opakuje, zvyšuje se výrazně jejich ochota odejít ke konkurenci,“ uzavřel výsledky studie Ondřej Tomas.

Čtěte dále

AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
Gartner: Šťastné a veselé, výdaje na IT příští rok vzrostou bezmála o desetinu
Gartner: Šťastné a veselé, výdaje na IT příští rok vzrostou bezmála o desetinu
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Fortinet: V roce 2025 se připravte na větší a odvážnější útoky
Fortinet: V roce 2025 se připravte na větší a odvážnější útoky