Společnost Salesforce ve své aktuální zprávě informuje, že 84 % firemních IT ředitelů věří, že umělá inteligence bude pro jejich podnikání stejně významná jako nástup internetu.
Pouze 11 % z nich však tvrdí, že tuto technologii již plně implementovalo, a uvádí řadu technických a organizačních problémů v čele se zabezpečením a datovou infrastrukturou, které je třeba nejprve vyřešit, než budou moci plně nasadit AI.
Průzkum odhalil, že CIO pociťují tlak na to, aby se stali odborníky na umělou inteligenci. Celkem 61 % CIO má pocit, že se od nich očekává, že budou o AI vědět více, než vědí, a jejich kolegové v jiných společnostech jsou jejich hlavními zdroji informací.
Opatrnost je na místě
CIO sice souhlasí s tím, že AI mění pravidla hry, ale jsou opatrní. Velká většina (84 %) ředitelů IT věří, že umělá inteligence bude pro podniky stejně významná jako internet, ale 67 % k ní přistupuje opatrněji než k jiným technologiím.
CIO rovněž uvádějí, že na datovou infrastrukturu a správu vynakládají v průměru 20 % svých rozpočtů, zatímco na AI pouze 5 %. Mezi největší obavy šéfů I6 z AI patří ohrožení bezpečnosti nebo soukromí a nedostatek důvěryhodných dat.
Obchodní partneři musí prověřit své časové plány v oblasti umělé inteligence. Dvě třetiny (66 %) IT ředitelů věří, že se jim investice do AI vrátí, ale 68 % z nich se domnívá, že jejich obchodní partneři mají nepřiměřená očekávání v tom, kdy se dostaví návratnost investic.
Tlak na návratnost
„Největší překážkou implementace umělé inteligence je dostupnost dat. Kromě toho mohou efektivitě AI bránit zastaralé systémy a zastaralá infrastruktura,“ tvrdí nejmenovaný CIO ze sektoru výrobního průmyslu v USA.
„Máme spoustu starých datových center a starších aplikací, které výměnu dat nativně nepodporují,“ doplňuje CIO z odvětví finančních služeb v Itálii.
„Naše data nemají jediný zdroj pravdy a nedostáváme je včas,“ uzavírá CIO ze sektoru maloobchodu v Indii.
Salesforce dále zjistil, že používání umělé inteligence na pracovištích rychle roste, zainteresované strany totiž vidí příležitosti pro zvýšení efektivity práce. Celkem 77 % ředitelů oddělení informačních technologií tvrdí, že mají dobrou nebo vynikající podporu vedení firmy ohledně zavádění AI.
Přesto se CIO obávají naléhavosti, s níž budou k AI přistupovat jejich obchodní partneři. Více než dvě třetiny (68 %) z nich se domnívají, že existují nepřiměřená očekávání, kdy například nevidí brzkou návratnost investic do této technologie.
Vzhledem k transformační povaze umělé inteligence 67 % ředitelů IT oddělení tvrdí, že k jejímu zavádění přistupují ve srovnání s jinými technologiemi s větší rozvahou. CIO nemají nouzi o překážky, které je třeba při zavádění AI zvážit, ale zdaleka nejčastější jsou ty, které se týkají bezpečnosti a dat.
Zdroj: Salesforce