Společnost Salesforce publikovala závěry studie Salesforce State of Data Analytics, která reflektuje zkušenosti více než 10 000 vedoucích pracovníků z osmnácti zemí. Zpráva ukazuje, že respondenti nemají dostatečnou důvěru v přesnost dat.
Co se dozvíte v článku
Kromě toho se jako jejich největší problém při správě a využívání dat pro obchodní potřeby ukázala bezpečnost dat. Aby se vedoucí pracovníci s těmito výzvami vypořádali, zaměřují se na zlepšení správy dat a vytvoření datové kultury, která bude odpovídat současným potřebám.
Výhody AI brzdí nedostatek důvěryhodných dat
Nedávný průzkum společnosti Salesforce odhalil, že první uživatelé již vidí výsledky, včetně rychlejšího řešení zákaznických služeb a zvýšení prodeje. Není tedy divu, že se vedoucí pracovníci firem obávají, že pokud AI nezačnou využívat, jejich firma začne zaostávat za konkurencí.
Aby mohli vedoucí pracovníci využít výhod umělé inteligence, musí si nejprve udělat pořádek ve svých datech. Efektivní umělá inteligence – generativní i jiná – vyžaduje bezpečné a spolehlivé datové vstupy. Až 92 % vedoucích pracovníků v oblasti analytiky a IT upozorňuje, že potřeba důvěryhodných dat je vyšší než kdykoli v minulosti.
Vedoucí obchodu kvalitě dat důvěřují méně
Salesforce odhalil, že největší důvěru v přesnost dat mají týmy, které jsou jim nejblíže, tedy datové a analytické týmy. Přesto i tyto týmy mají velký prostor pro zlepšení: pouze 57 % vedoucích pracovníků v oblasti dat a analytiky má naprostou důvěru ve vlastní data.
Ještě skeptičtější jsou podle studie oddělení line-of-business, jako je marketing, prodej a služby, kde vlastním datům zcela důvěřuje v průměru 43 % respondentů.
Týmy zákaznického servisu, jejichž výkon závisí na včasné a přesné kombinaci údajů o zpětné vazbě od zákazníků a podrobných informacích o produktech a zákaznících, mají o kvalitě svých dat obzvlášť velké pochybnosti.
Spolehlivost dat ohrožují bezpečnostní hrozby…
Zatímco nedostatek důvěry poukazuje na snahu firem využívat data jako základ řešení využívajících umělou inteligenci, problémem číslo jedna mezi dotázanými jsou hrozby pro bezpečnost dat.
K rostoucím obavám o kybernetickou bezpečnost se podle Salesforce přidává i další významný faktor: objem i složitost organizace dat se zvyšuje, což rozšiřuje prostor pro hrozby.
Více než dvě třetiny (68 %) analytických a IT týmů očekávají, že objem dat v příštích 12 měsících vzroste. Předpokládají, že tento nárůst bude značný.
Techničtí manažeři očekávají v průměru asi 20 % nárůst v různých zdrojích včetně dat první strany, dat třetích stran a dat v zařízeních – což je podle analytiků vzhledem k nezávislým výzkumným studiím pravděpodobně podhodnocené číslo.
… i jejich nedostatečná harmonizace
Správa rostoucího množství dat z nejrůznějších zdrojů podle odborníků není jen otázkou bezpečnosti: jde o technickou výzvu, s níž je třeba se vypořádat. Vedoucí pracovníci v oblasti analytiky a IT uvádějí po bezpečnostních hrozbách jako největší překážku při zhodnocování dat jejich nedostatečnou harmonizaci.
Následné dopady práce s nesourodými a oddělenými daty znepokojují vedoucí pracovníky firem, kteří uvádějí ohromné objemy dat a neexistenci jediného „zdroje pravdy“ jako hlavní překážky pro využití vlastních dat.
Jako třetí, respektive čtvrtou největší výzvu v oblasti dat ve svých organizacích uvádějí také nedostatečný počet školení a efektivních způsobů získávání nových poznatků v této oblasti.
Cíl: Správa dat a datová kultura
Klíčovou součástí budování základů pro úspěch umělé inteligence je podle Salesforce správa dat – soubor pravidel nebo zásad, podle kterých se v organizaci shromažďují, spravují, ukládají, měří a sdělují informace.
Stanovením jasných parametrů pro přístup k datům, jejich přesnost, soukromí, zabezpečení a uchovávání využívají chytří vedoucí pracovníci správu dat k zajištění kvality, demokratizaci přístupu a ochraně soukromí.
Efektivní správa dat může objasnit klíčové otázky: Otázky týkající se přesnosti dat (např.: jsou data správná a bez nesrovnalostí?), úplnosti (např.: získávám úplný obraz?), spolehlivosti (např.: jsou data konzistentní a důvěryhodná v čase a v různých kontextech?) a relevance (např.: poskytují data potřebný přehled?).
Naprostá většina dotázaných vedoucích pracovníků v oblasti analytiky a IT používá správu dat jako nástroj k zajištění a certifikaci základní kvality dat (85 %), jako rámec pro vzbuzení důvěry v data (84 %) a jako účinný způsob demokratizace přístupu k datům (81 %).
Zdroj: Salesforce