Společnost Salesforce zveřejnila výsledky průzkumu digitálních dovedností, z nichž vyplynulo, že 84 % pracovníků považuje dovednosti za důležitější než vzdělání nebo profesní zkušenosti.
Celkem 98 % manažerů také tvrdí, že přechod na najímání zaměstnanců na základě dovedností jim přináší obchodní výhody. To platí i přesto, že pouze jeden z deseti pracovníků ovládá základní dovednosti v oblasti AI, které jsou uváděny jako jedny z nejžádanějších digitálních dovedností současnosti.
Zatímco čtyři z pěti podle průzkumu pracovníků uvádějí, že při své každodenní práci využívají digitálních dovedností, jen málo kdo z nich ovládá takové, které znamenají schopnost práce s nástroji pro administrativu a management.
Dovednosti jsou víc než titul
Salesforce dále uvádí, že posun k přijímání zaměstnanců na základě kvalifikace je patrný na všech úrovních. Většina (82 %) dotázaných manažerů uvedla, že dovednosti jsou nejdůležitějším atributem při hodnocení kandidátů. Pouze 18 % pak uvedlo, že nejdůležitější je příslušný titul zaměstnance.
Většina dotázaných se také domnívá, že v oblasti řízení lidí bude mít upřednostňování rozvoje digitálních dovedností zaměstnanců pozitivní dopad na širší výkonnost podniku, přičemž uvádějí zvýšení produktivity (47 %), lepší výkonnost týmu (43 %) a lepší schopnost řešit problémy (40 %).
Ve vztahu k AI panuje optimismus
Pracovníci jsou podle průzkumu nadšeni novými technologiemi umělé inteligence, jako je generativní AI. Celkem 60 % respondentů z celého světa dokonce uvedlo, že je nadšeno vyhlídkou na využití této technologie při své práci.
Ve skutečnosti by jich ale více bylo nadšeno z jejího využití na svém pracovišti (58 %), než aby se obávali, že je v jejich práci nahradí (42 %). To je také v souladu se zájmem ze strany managementu – celosvětově dvě třetiny (67 %) tvrdí, že jejich společnost zvažuje způsoby využití generativní AI.
Navzdory tomuto nadšení však nedávný průzkum ukázal, že ačkoli více než polovina vedoucích IT pracovníků v USA tvrdí, že jejich firma v současné době generativní AI využívá nebo s ní experimentuje, 66 % z nich tvrdí, že jejich zaměstnanci nemají dovednosti, které by jim umožnily tuto technologii úspěšně využít.
Pracovníci se ale podle Salesforcu shodují, že dovednosti v oblasti AI jsou důležité a téměř čtvrtina jich řadí tyto dovednosti v oblasti AI mezi tři nejdůležitější. Toto číslo se také zvyšuje s výhledem na příštích pět let.
Potřeby se vyvíjejí, dovednosti zaostávají
Navzdory významu, který tyto změny mají pro budoucí dovednosti, uvádí pouze jeden z deseti pracovníků, že jejich každodenní práce zahrnuje v současné době umělou inteligenci.
Pouhých 14 % pak uvádí, že jejich práce zahrnuje jiné související digitální dovednosti, a to jako je šifrování a kybernetická bezpečnost. Méně než 13 % pak tvrdí, že využívá dovednosti v oblasti kódování a vývoje aplikací.
Odvětvím, které má nejvyšší index pro dovednosti v oblasti umělé inteligence, je podle analytiků konkrétně technologický průmysl. Zde využívá dovedností v oblasti umělé inteligence v rámci pracovní pozice méně než třetina zaměstnanců (27 %).
Mimo tradiční IT role pak toto číslo ale klesá. Méně než 10 % zaměstnanců ve zdravotnictví (8 %) a ve veřejném sektoru (6 %) uvádí, že ve své každodenní práci využívají dovednosti v oblasti AI.
Odpovědí je kvalifikace
Salesforce v tomto kontextu uvádí, že cestou vpřed je zvyšování kvalifikace. Téměř všichni (97 %) globální pracovníci se totiž domnívají, že by podniky měly ve své strategii rozvoje zaměstnanců upřednostňovat dovednosti v oblasti AI.
Zvyšování kvalifikace je dle odborníků klíčové v širokém spektru těchto nově vznikajících technologií. V důsledku nárůstu AI a automatizace proto budou podle průzkumu na pracovišti stále důležitější dovednosti v oblasti zabezpečení dat (60 %), etické dovednosti v oblasti AI a automatizace (58 %) a programovací dovednosti (57 %).
Na otázku, jaké „měkké“ dovednosti budou v důsledku toho pravděpodobně důležitější, uvedli vedoucí pracovníci v oblasti řízení lidí na prvním místě kreativní nápadité dovednosti (56 %), dovednosti v oblasti vztahů se zákazníky (53 %) a vůdčí dovednosti (51 %).
Firmy, které se snaží zvyšovat dovednosti v oblasti nových technologií a zaměřují se na nábor zaměstnanců na základě dovedností, mají podle Salesforcu naštěstí něco do začátku – pracovníci si totiž chtějí rozšířit svůj omezený okruh digitálních dovedností. Devět z deseti se dokonce domnívá, že by se jejich rozvoj měl upřednostňovat.
Zdroj: Salesforce