Společnost Salesforce uvádí, že sektor e-commerce v uplynulých dvou letech zaznamenal obrovský růst. Po skokovém nárůstu obratu e-shopů o 26 % na 196 miliard v roce 2020, zaznamenala Asociace pro elektronickou komerci v roce 2021 další 14 % meziroční růst a celkový obrat ve výši 223 miliard korun.
Přestože letošní první kvartál znamenal pokles českého e-commerce meziročně o 25 %, vzestupná tendence objemu obchodování po internetu je podle Salesforce nezpochybnitelná. Pro firmy ze všech oborů to znamená především nutnost digitalizace a neustálých inovací.
Průzkum společnosti odhalil, že 89 % zákazníků, kteří během pandemie poprvé vyzkoušeli digitální nákupní kanál, budou i po návratu do normálního stavu v nakupování touto cestou rozhodně pokračovat.
„Digitalizace a inovace byly klíčem k přežití pandemické krize a stejně tak budou cestou k přežití dalších krizí, jako je ta současná v dodavatelských řetězcích,“ řekl Hrvoje Supić, regionální viceprezident společnosti Salesforce pro střední a východní Evropu.
Maloobchod na cestě k digitalizaci
Zjištění společnosti Salesforce vypovídají také o stavu digitalizace v jednotlivých odvětvích v rámci střední a východní Evropy.
Po firmách působících v oblasti moderních technologií se na druhu příčku v investicích do digitalizace vypracovaly firmy ze sektoru maloobchodu a spotřebního zboží, následované společnostmi z oblasti komunikace a médií a poté bankami a dalšími poskytovateli finančních služeb.
Ve všech případech jde tedy o obory, které vyžadují přímou komunikaci s koncovým zákazníkem svých produktů a služeb, která se dnes nemůže obejít bez propracovaných digitálních kanálů.
Podle Salesforce je zajímavý také posun v oblasti bankovnictví a finančních služeb „Společnosti v tomto odvětví sice vždy masivně investovaly do IT, ale donedávna bylo téměř nemožné zde dodávat cloudové služby,“ říká Supić.
To se ale podle něj nyní zásadně mění a například banky dnes běžně využívají cloudové služby pro zrychlení inovací svých produktů. Masivní přijetí cloudu ve vysoce konzervativním finančním sektoru podle Salesforcu umožnil především vysoký standard zabezpečení zákaznických dat.
Zdroj: Salesforce