Spoelčnost Salesforce zveřejnila svůj Q1 Shopping Index, z nějž vyplývá, že celosvětové online prodeje v prvním čtvrtletí 2022 meziročně oslabily o 3 %. Jedná se tak o první zaznamenaný pokles v devítileté historii globálního indexu.
Analytici podotýkají, že vliv na kupní sílu spotřebitelů měla inflace, problémy v dodavatelském řetězci a ekonomická nejistota. To vedlo k poklesu online nákupů po několika čtvrtletích nebývalého růstu.
Údaje společnosti Salesforce naznačují, že při meziročním poklesu globálních výdajů o 3 %, poklesu návštěvnosti o 2 % a poklesu objemu objednávek o 12 % se důvěra spotřebitelů a online tržeb do konce roku pravděpodobně vyrovnají.
Dva strašáci: inflace a válka
Pozoruhodné podle expertů je, že v Evropě výrazně poklesly online tržby (-13 %) a objem objednávek (-17 %). Zásadní vliv má podle Salesforce prudký růst cen pohonných hmot a válka na Ukrajině.
„Inflace konečně dohnala očekávanou výši utrácení a spotřebitelé nakupují méně zboží u menšího počtu prodejců,“ uvedl Rob Garf, viceprezident a generální ředitel pro maloobchod ve společnosti Salesforce.
„Pravděpodobně se nejedná o dočasný způsob myšlení, ale o signál větší změny chování spotřebitelů. Aby tuto situaci maloobchodníci vyřešili, musí odstranit třecí plochy mezi fyzickými a digitálními kanály tak, aby přilákali a udrželi své věrné zákazníky,“ dodal.
Zdroj: Salesforce