Společnost Salesforce v rámci nové vlny průzkumu Generative AI Snapshot Research Series zjistila, že generativní umělá inteligence je podle 54 % respondentů z řad zaměstnanců firem na plný úvazek ideálním výtahem v jejich kariéře.
Na druhou stranu 62 % dotázaných tvrdí, že nemají potřebné dovednosti, jak tuto technologii efektivně a bezpečně používat. Průzkum také odhalil, že ačkoli se zaměstnanci chtějí učit a očekávají, že jim jejich společnosti poskytnou možnosti zvyšování kvalifikace, zaměstnavatelé často nesplní jejich očekávání.
Zaměstnanci si od AI slibují více času a větší produktivitu
Respondenti rovněž věří, že generativní AI změní jejich roli ve firmě. Ve skutečnosti však 62 % respondentů tvrdí, že generativní AI bude v práci vyžadovat nový soubor dovedností, a 56 % tvrdí, že tato technologie zcela změní jejich postavení ve firmě.
Celkem 65 % dotázaných se také domnívá, že generativní AI jim umožní soustředit se na strategičtější práci. Pracovníci jsou zároveň přesvědčeni, že generativní AI jim v práci ušetří pět hodin týdně, což je v případě práce na plný úvazek jeden měsíc ročně.
Přestože jsou pracovníci oslovení v průzkumu optimističtí ohledně potenciálu generativní AI, chybí jim potřebné know-how, aby mohli tuto rychle se rozvíjející technologii plně využít. Například pětina tvrdí, že neví, jak v práci generativní umělou inteligenci efektivně využívat.
Celkem 43 % respondentů tvrdí, že neví, jak využít generativní AI při čerpání dat z důvěryhodných zdrojů a zároveň zachovat bezpečnost zdrojů těchto dat. Více než polovina (53 %) respondentů neví, jak z generativní AI získat co největší hodnotu.
Trápí je ale nedostatek dovedností
Konkrétně zaměstnanci uvádějí, že nemají potřebné dovednosti k efektivnímu a bezpečnému používání generativní AI (62 %). Vedoucí pracovníci zase nevěří, že jejich týmy mají dovednosti k efektivnímu a bezpečnému využívání generativní AI (70 %).
Dva ze tří pracovníků (67 %) věří, že jim zaměstnavatel poskytne příležitost naučit se používat generativní umělou inteligenci, ale téměř stejný počet (66 %) uvádí, že jejich zaměstnavatel školení o této technologii nenabízí.
Vedoucí představitelé firem proto vidí jasné podněty k úspoře nákladů na odstranění nedostatku dovedností v oblasti generativní AI. Podle 82 % vedoucích manažerů generativní AI sníží celkové náklady společnosti, podle 80 % by pak měla zvýšit příjmy.
Zdroj: Salesforce