Každá druhá česká firma (57 %) pracuje s datovou analytikou. Zhruba pětina (22 %) plánuje její zavedení, podobný podíl dotázaných ředitelek a ředitelů (18 %) ale uvádí, že jejich společnost má v této oblasti problémy. Nejčastěji se společnosti zaměřují na informace o svých zákaznících a klientech. Vyplývá to z průzkumu KPMG Puls ekonomiky.
Do průzkumu KPMG se v září zapojilo celkem 759 vysoce postavených manažerů a manažerek z devíti zemí střední a východní Evropy. Českou republiku zastupovalo 264 respondentů převážně z řad majitelů firem, generálních ředitelů a finančních ředitelů.
Pozitivní přínos datové analytiky pro podnikání potvrzuje 63 % dotázaných podniků s obratem přes 50 milionů eur. U menších společností s obratem do 9,9 milionu eur je to 44 %.
„Velký potenciál pro její [datové analytiky] rozvoj vidíme v zatím ‚netradičních‘ oblastech, jako je práce s lokačními daty nebo zvyšování hodnoty zákazníka, a také v odvětvích, kde se doposud využívá zřídka, příkladem je školství a péče o studenty,“ uvedl v oznámení David Slánsky, partner v KPMG Česká republika.
Vytěžují se hlavně data současných klientů
Nejčastěji firmy používají analýzu dat pro získání informací o existujících zákaznících. Zaměřují se na jejich potřeby, hodnoty, ziskovost a pravděpodobnost odchodu, uvádí KPMG.
Společnosti s menším obratem ji využívají také k hledání nových klientů, zatímco ty s větším obratem se více soustředí na zvyšování efektivity procesů a nákladů.
Pro řízení rizik datovou analytiku používá nejvíce finanční sektor (61 %), kterému často slouží k odhalování podvodného jednání (51 %). Uplatnění nachází datová analytika také v auditních službách.
Zdroj: KPMG