Spotřebitelé přesouvají svůj zájem k mobilním anebo přenosným zařízením a službám rychleji než se předpokládalo. Tvrdí to alespoň analytická společnost Gartner s odvoláním na svůj průzkum realizovaný loni během července a srpna.
Nick Ingelbrecht, ředitel výzkumu společnosti Gartner, ve zprávě pro média uvedl, že mnozí uživatelé mají tendence upouštět od klasické domácí kanceláře či notebooku v batohu. S chytrými mobily a tablety prý své online aktivity podnikají v pro ně příjemnějším prostředí od gauče v obýváku po postel v ložnici.
Výrobci a prodejci zařízení i poskytovatelé služeb se podle společnosti Gartner musí ve vlastním zájmu přizpůsobit spotřebitelské poptávce po mobilitě.
Spotřebitelé mají prý také větší zájem o elektroniku pro zábavu. Garner svá tvrzení dokladuje srovnáním vybaveností domácností v roce 2010 a v roce 2012.
Tablety, čtečky e-knih a notebooky na vzestupu
Zatímco v roce 2010 byla penetrace tabletů do domácností pouze 3 %, v roce 2012 již byla 17 %. Rozšíření hardwarových čteček elektronických knih v domácnostech se z 5 % v roce 2010 zvýšilo na 14 % v roce loňském.
Mobilním telefonem v roce 2012 disponovalo 94 % domácností. Srovnání s rokem 2010 v tomto případě společnost Gartner nenabídla. Rovněž neposkytla informace o zastoupení klasických mobilů a chytrých mobilů.
Notebook v loňském roce byl již ve více než polovině domácností. Konkrétně v 55 % z nich. O dva roky dříve notebookem disponovalo 40 % domácností.
O dva procentní body se zvýšilo i rozšíření přenosných herních konzol z 16 % v roce 2010 na 18 % o dva roky později. S rozšiřováním tzv. handheldů však nedochází k propadu zastoupení stacionárních herních konzolí v domácnostech. To se oproti roku 2010 loni naopak zvýšilo z 23 % na 25 %.
Stolní počítač má stále 6 z 10 domácností
Poptávka po mobilitě zatím není znát na rozšíření stolních počítačů. Jejich penetrace v domácnostech se v roce 2010 i 2012 se shodně drží na 60 %.
Zastoupení netbooků v domácnostech se dokonce během dvou let snížilo na polovinu. Ještě v roce 2010 podle průzkumu agentury Gartner alespoň jeden netbooky vlastnilo 14 % domácností. V roce 2012 šlo už jen o 7 % domácností.
To by potvrzovalo, že netbooky byly skutečně jen dočasnou módní vlnou. Jestli se spotřebitelé zaměřili naopak na ultrabooky však z dat poskytnutých společností Gartner není zřejmé, jelikož je řadí do stejné skupiny jako notebooky.
Skokově se zvýšila penetrace černé elektroniky
Výrazně se zvedla penetrace set-top-boxů, kabelových přijímačů, digitálních videorekordérů a podobné černé elektroniky. Její zastoupení v domácnostech se z 25 % v roce 2010 zvedlo na 45 % v roce 2012. Přitom penetrace televizorů se drží na 96 %.
Za nárůstem ale může být digitalizace pozemního televizního vysílání. Set-top-boxy pro dekódování digitálního vysílání pro televizory s analogovým tunerem totiž Gartner rovněž započítává do této skupiny spotřební elektroniky.
Nicméně skokově se zvýšila i penetrace digitálních kamer z 36 % v roce 2010 na 65 % o dva roky později. Více domácností také disponuje nějakým typem multimediálního přehrávače. V roce 2010 bychom podle průzkumu společnosti Gartner multimediální přehrávač našli v 33 % domácností, loni v 37 % domácností.
Do průzkumu bylo zapojeno více než 8000 spotřebitelů ze Spojených států amerických, Velké Británie, Číny, Ruska, Kanady, Indie a Brazílie.
Zdroj: Gartner