Tomáš Punar: Jaký byl rok 2008 z pohledu WD?
Truus Hoeve: Velmi úspěšný. Uvedli jsme dva nové typy produktů. WD Sharespace je vysokorychlostní úložný systém s kapacitou až 4 TB, který je vhodný pro centralizaci dat v malých kancelářích nebo domácnostech. Poskytujeme na něj záruku 3 roky. Další novinkou byl WD TV, což je přehrávač médií bez vlastního harddisku, ke kterému snadno připojíte svůj vlastní harddisk prostřednictvím USB a můžete na své televizi sledovat filmy ve full HD 1080p. Pustit si přes něj samozřejmě můžete také hudbu a umožňuje i prohlídku fotografií. Tento produkt nás posunul z komponentního byznysu na multimediální trh.
Bude další posilování na trhu s multimediálními přehrávači strategií WD i pro tento rok?
Ano, poptávka téměř převýšila schopnosti naší výroby, takže v tomto segmentu mohou naši partneři očekávat další novinky. WD TV je od konce minulého roku dostupná také na vašich trzích. Chybí zatím podpora českých titulků, ale tu by měl vyřešit nový firmware již v březnu. Velmi zajímavé novinky připravujeme již na červen, ale zatím nemohu sdělit podrobnější informace.
Jaké novinky mohou prodejci očekávat ve vaší tradiční oblasti výroby harddisků?
V současnosti uvádíme na trh nový externí harddisk My Book World Edition. Jedná se o síťový disk s novým designem a spotřebou sníženou o 30 % oproti předchozím edicím. K dostání je v kapacitách 1TB a 2TB. Doporučená koncová cena za menší model je v Česku 3 990 Kč a za 2TB model 7 990 Kč.
Co jsou hlavní prodejní argumenty v případě My Book World Edition?
Kromě kapacity to je snadná dostupnost přes internet prostřednictvím webové služby vzdáleného přístupu. Dále k diskům dodáváme software pro snadné online sdílení obsahu s přáteli či kolegy. Velkým tématem a prodejním argumentem zůstává záloha dat. Součástí balení této novinky je i zálohovací software, který pomocí několika kliknutí zálohuje všechna data v síti i každou změnu, která v nich nastane. Obrovská kapacita umožňuje zákazníkům vybudovat knihovnu médií, kterou budou moci využívat prostřednictvím každého PC připojeného k internetu, ale i prostřednictvím herních konzol jako Xbox 360 nebo Playstation 3.
Snažíte se zákazníky v zálohování dat nějak vzdělávat?
Ano, říkáme jim, že zálohování je jako čištění zubů. Měli by to dělat pravidelně a naší úlohou je nabídnout jim k tomu vhodné produkty. Úkolem našich partnerů zase je zprostředkování správného výběru zákazníkům se specifickými požadavky.
Jaké produkty WD pro specifické skupiny zákazníků byste vyzdvihla?
Pro uživatele notebooků máme sérii malých 2,5 palcových přenosných disků Passport Edition. Pro zákazníky se zvýšenými nároky na bezpečnost vyrábíme Mirror Editon, což jsou harddisky přednastavené na RAID zrcadlení. Jsou k dostání v kapacitách 1 a 2 TB a polovina prostoru vždy slouží k uložení dat, zatímco druhou polovinu tvoří samostatný disk, na který se automaticky, v reálném čase ukládá záloha. Pokud jeden disk náhodu selže, máte všechna data přístupná a v bezpečí na disku druhém.
Má Western Digital partnerský program?
Ano, vaši čtenáři se mohou registrovat online do našeho SelectWD partnerského programu. Nový reseller obdrží své jméno a heslo. Na partnerském portálu pak najde informace o produktech a speciální promo nabídky. Členům nabízíme rovněž demo programy, kde mohou objednat interní harddisky se slevou pro potřeby testování. V tomto roce plánujeme rozšíření nabídek demo programů a přidání marketingových nástrojů pro partnery, abychom jim usnadnili prodej. Typickým příkladem jsou grafické přehledy našich produktů, které může reseller použít při vysvětlování specifik jednotlivých řešení ukládání dat. Pracujeme také na větší diferenciaci partnerů na základě prodejů.
Existuje i další podpora vašich prodejců?
Ano, děláme stále více programů pro koncové zákazníky. Mohou se například registrovat na našich webových stránkách a získat rozšířenou záruku. WD tedy disponuje obrovskou databází koncových uživatelů, kterým každé čtvrtletí zasíláme promo nabídky. Například nyní plánujeme jednu k uvedení My Book World Edition. Zákazník si následně na uvedeném odkazu může najít seznam prodejců ve své zemi nebo regionu. Marketingovými akcemi na koncové zákazníky se vždy snažíme zvyšovat zisk svých partnerů.
Jak ovlivnila WD finanční krize v USA? Plánujete nějaká opatření v prodejním kanále jako reakci na vývoj světové ekonomiky?
V roce 2008 rostl WD v Česku z hlediska prodaných kusů o 9 % ve srovnání s rokem předchozím. Zvětšili jsme zde i tržní podíl. Již třetím rokem jsme na vašem trhu nejprodávanější značkou disků. Nadále dramaticky rostl zájem o externí disky, kde jsme zvýšili jednotkové prodeje zhruba o 90 %, naopak s poklesem zájmu o desktopy trvá i pokles zájmu o interní disky, jejichž prodeje spadly o 9 %. V souvislosti s ekonomickým vývojem žádná speciální opatření neplánujeme. Budeme nadále podporovat naše distributory a partnery v prodeji. Naše produkty jsou velmi kompetitivní, takže nemáme obavy.
* Následující večer po tomto rozhovoru bylo WD zvoleno zástupci více než čtyř stovek distributorů jako vítěz EMEA Channel Academy Awards v kategorii EMEA Výrobce periférií roku 2008. Více se o cenách dozvíte zde.