Tomáš Punar: Bostar působí na českém trhu od roku 2002 a je tedy relativně mladým distributorem. Jaká je historie vzniku společnosti?
Michal Boháč: V devadesátých letech jsem pracoval ve Švýcarsku jako produktový manažer a získal kontakty na výrobce značky Artic Cooling. Napadlo mě založit distribuční zastoupení v České republice. Artic Cooling zaznamenal na našem trhu obrovský úspěch a stal se jednou z nejoblíbenějších značek chlazení v Česku i na Slovensku. Následně jsme v Bostaru začali rozšiřovat portfolio o další značky.
Na distribuci kterých produktů se nyní specializujete?
Oblast chlazení a vše co k tomu patří je nyní jen jednou z oblastí, ve kterých působíme. V naší nabídce najdete všechny typy počítačových skříní a zdroje. V roce 2005 jsme se vrhli na oblast storage. Držíme exkluzivní zastoupení pro Česko a Slovensko na značky Icy Box od výrobce RaidSonic. Dále máme podepsanou autorizovanou distribuci od Cremaxu, který se zabývá výrobou interních rámečků a klecí pro pevné disky i Raid systémů. Zaměřujeme se rovněž na profesionální segment, kde navrhujeme sofistikované úložné systémy. V naší nabídce najdete také řadu značek z oblasti příslušenství a osobní spotřební elektroniky.
Která z těchto oblastí se v současnosti rozvíjí nejvíce?
Velký potenciál vidíme v oblasti multimédií. Pod značkou Icy Box máme v distribuci MP4 přehrávače, které jdou velmi dobře na odbyt. Modely obsahují harddisk a jeden z nich také rekordér. Na trh brzy přijdou produkty vybavené DVB-T tunerem, což dále zvýší zájem zákazníků. V loňském roce jsme zaznamenali zvýšenou poptávku po HTPC skříních. Zákazníci chtějí v oblasti multimédií komplexní řešení, které jim umožní připojení, zobrazení i uložení. Chladičů prodáme zhruba 10 tisíc měsíčně a jsme tedy v této oblasti distributorem evropské úrovně. Velké možnosti růstu v chladičích už ale nevidíme. Procesory vydávají méně tepla a boxované chladiče se zlepšily.
Pokud se ještě ohlédnete za loňským rokem, jaké byly výsledky Bostaru?
V loňském roce jsme zvýšili obrat v kusech i v dolarovém objemu o 30 %. Distribuční byznys ale poznamenala silná koruna, která způsobila, že firma rostla „pouze" o 6 %. Nepříznivý vývoj kurzu měl vliv i na způsob našeho obchodování.
Jak se tento vliv projevil?
Byli jsme zvyklí objednávat velké kontejnery produktů a v případě potřeby je držet třeba i půl roku na skladě. Museli jsme reagovat optimalizací naší logistiky snížením počtu produktů na skladě. Plánujeme také nasazení nového informačního systému I6, abychom byli připraveni na dynamickou výměnu dat s dodavateli.
Jaké jsou cenové podmínky vaší logistiky?
Při odběru nad 10 tisíc korun je u nás doprava zdarma. Balík do 9 kilogramů dopravujeme za 100 korun většinou prostřednictvím DPD. Dobírka stojí 150 korun. Těžší zásilky než 9 kilogramů, které nepřesahují hodnotu 10 tisíc korun, řešíme individuálně dle nabídky dopravce. Po Praze doručujeme zákazníkům s kreditem rovněž kurýrem za cenu 130 Kč.
V současné době panuje na IT trhu nervozita z ekonomického zpomalení. Jak vnímáte situaci z pohledu specializovaného distributora bez miliardových obratů?
Také pozorujeme pokles poptávky, ale osobně ho přikládám spíše vyvolaným obavám lidí, než neschopnosti zákazníků financovat nákupy. Situaci může zhoršit i další oslabování koruny, které by se muselo promítnout do zdražení cen produktů. Čeští zákazníci přitom nejsou na zdražování zvyklí. My bereme situaci jako příležitost. Máme nový sklad a kanceláře v Praze na Vinohradech, rozšiřujeme portfolio a otevíráme nové prodejní kanály. Chceme nabídnout podporu prodejcům, kteří nejsou se svými distributory spokojeni a sloužit jim jako specialisté na zajímavé produkty.
Plánujete tedy nějakou novou podporu pro vaše resellery?
Ano, podobně jako větší broadlineři na našem trhu nabídneme resellerům výměnu dat s našim novým ekonomickým systémem, aby si jednoduše mohli doplnit svoje internetové obchody zbožím z naší nabídky. Zavedeme také bonusový program pro odběratele. Zohledníme v něm jak dlouhodobou spolupráci, tak jednotlivé kategorie partnerů.
Komentáře