Rozhovor: Nejvíce se budou nadále rozvíjet malí a střední prodejci

13. 6. 2011
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor:
Pavel Machovský, HP PSG channel manager CZ & SK, v rozhovoru shrnuje výsledky divize PSG za poslední kvartál a ukazuje směr vývoje partnerského kanálu HP.

Jan Mazal: HP uzavřelo druhý fiskální kvartál. Jakých dosáhlo výsledků na trhu PC?

Pavel Machovský: V divizi PSG (Personal System Group), zabývající se primárně prodejem notebooků a desktopů, jsme zaznamenali jeden z nejúspěšnějších kvartálů naší historie. To bylo potvrzeno i nezávislými agenturami, kdy podle IDC získalo HP jak v Česku, tak i na Slovensku prvenství v celkovém poctu dodaných počítačů na oba trhy. V ČR jsme dosáhli rekordního meziročního nárůstu. V nejprodávanější komoditě notebooků byl skoro každý třetí dodaný notebook do ČR od HP. Náš tržní podíl čítal 29,4 %, což je meziroční nárůst tržního podílu o 14 %.

Jak se vám dařilo v jednotlivých kanálech?

Rostli jsme vyváženě ve všech klíčových segmentech trhu. Podařilo se nám zvýšit byznys nejenom u velkých hráčů včetně českého e-tailu, ale paralelně jsme dokázali, i díky novým programům jako je například HP Sales Point, výrazně zvýšit podíl byznysu i mezi resellery, primárně pak mezi těmi středními a malými. Toto potvrzují výsledky agentury GfK, podle které HP v noteboocích meziročně posílilo svoji pozici na úkor konkurence.

V segmentu největších hráčů (tzv. Computer shops) včetně e-tailu získalo HP podíl 27 %, což je meziroční nárůst tržního podílu o 8 %. Nicméně v segmentu resellerů všech velikostí jsme meziročně navýšili svůj podíl o 11 % na 30 %.

Jak se díváte na vývoj poměru tradičních prodejců a rostoucí sílu e-tailu v ČR?

Pro mě osobně je vyvážený partnerský kanál jednou z klíčových priorit a de facto i podmínkou pro dlouhodobé zdravé fungování byznysu jak na straně výrobce, tak jeho partnerů. Proto se musím v případě HP důrazně ohradit proti hlasům ze strany distributorů, kteří se na mnoha fórech unisomo vyjadřují v tom smyslu, že všichni výrobci na úkor menších prodejců preferují velké e-taily v kontextu dosažení krátkodobých korporátních cílů, zatímco oni volají po vyváženém kanálu a potřebě více pečovat o malé dealery.

V případě HP toto rozhodně neplatí, a přestože typ a rozsah podpory se liší dle zaměření a velikosti partnera, snažíme se tuto podporu rozumně vyvažovat. Zmíněné výsledky jsou toho jasným důkazem. Navíc mi jejich tvrzení přijde trochu alibistické, protože právě zmiňovaným e-tailům nedodává zboží a neovlivňuje tak ceny a celkovou míru podpory nikdo jiný nežli právě distributoři.

Do jaké míry se v ČR a SR na výsledcích podílel partnerský kanál? Je jeho podíl na výsledcích stabilní nebo se mění?

V divizi PSG dlouhodobě reprezentuje více jak 85 % partnerský prodej. De facto partneři působí úplně všude s výjimkou největších státních institucí a nadnárodních firem, které mají tzv. globální kontrakty a explicitně si žádají nakupovat přímo od výrobce.

Partnerský kanál máte rozdělen podle divizí. Ve kterém z nich vidíte největší potenciál nabírání nových partnerů?

Z pohledu porovnání divizí osobně vidím největší potenciál rozvoje v divizi ESSN (Enterprise Servers and Storages), konkrétně pak v oblasti HP networking, kde po akvizici 3Com a mnoha dalších investicích má HP obrovská očekávání růstu. Poroste primárně přes partnerský kanál, který se velmi rychle rozšiřuje.

Pavel Machovský, HP PSG Channel Manager CZ & SKV divizi PSG považuji z pohledu počtu hráčů za poměrně nasycený retailový trh v ČR i na Slovensku, kde by tyto poněkud stojaté vody mohl možná rozhýbat vstup silného nadnárodního subjektu.

Výrazný nárůst prodeje můžeme očekávat v dalších letech od e-tailového byznysu na Slovensku, kde dnes převládá stále spíše tradiční způsob prodeje koncovým uživatelům v rámci kamenných obchodů. Tendence přejít do on-line režimu podobně jako v Česku je ale vidět již i tam. Navíc někteří významní čeští hráči svojí expanzí tento trend mohou ještě více urychlit.

U kterého typu partnerů očekáváte nejvýraznější růst?

Nejvíce se ve všech divizích určitě budou rozvíjet nadále malí a střední prodejci, jejichž správné podchycení, motivace a vyvážení podpory oproti největším hráčům na trhu budou klíčovým aspektem (ne)úspěchu každého výrobce.

Malý velký partner

Mohl byste stručně představit strukturu partnerů v rámci Preferred Partner Programu a vedle nich postavení prodejců zapojených do HP Sales Point?

Zjednodušeně řečeno Preferred partner program zahrnující dvě úrovně (Preferred partner Gold a standardní Preferred partner status) je určen primárně pro partnery, kteří vedle standardního prodeje dělají významnou část svého obratu v projektovém businessu.

Tomu je přizpůsoben i způsob jejich podpory jako individuální account management, předprodejní a poprodejní podpora, marketing a speciální servis u těch zakázek, na kterých s námi partner u svého zákazníka dlouhodobě prokazatelně pracuje. V těchto případech klademe důraz i na znalosti a odbornost příslušného partnera, který podle svého zaměření musí absolvovat předepsaná školení, aby mohl vedle splnění požadavků zákazníka následně čerpat i všechny výhody, na které má narok.

Vedle toho program Sales point je určen primárně těm partnerům, kteří preferují maximální jednoduchost, flexibilitu a jasně specifikované výhody. Jedná se spíše o programový typ podpory určený zejména středním a menším prodejcům IT včetně kamenných obchodů.

Výhradně pro tyto partnery pravidelně připravujeme speciální obchodní akce a motivační programy, které jsou koncipované tak, aby byly zajímavé a dosažitelné i pro partnery menší velikosti. Například již při prodeji tří produktů HP za měsíc partner získává odměny a bonusy.

Tento program řízený ve spolupráci s našimi distributory aktivně rozvíjíme již od léta loňského roku a partneři v něm sdružení zaznamenali díky speciálním výhodám výrazně vyšší růst v prodeji HP produktů, než vykazoval zbytek trhu. Zároveň může být prvním krokem pro navázání hlubší spolupráce s HP, jejímž přirozeným pokračováním je pak získání autorizace na vyšších úrovních, jako je třeba Preferred Partner Program.


Rozdělení podpory a výhod na jednotlivých úrovních partnerů HP:

Rozdělení podpory a výhod na jednotlivých úrovních partnerů HP


Co by mohlo být hlavním impulzem pro přesvědčení malých prodejců pro započetí spolupráce? Čím naopak lákáte největší hráče na trhu?

U malých prodejců je to hlavně jednoduchost, jasně definované výhody a minimální požadavky pro vstup do HP Sales Point programu. Pro získání většiny výhod stačí pouze profilace partnera při registraci.

U větších naopak dokážeme nabídnout individuální plán rozvoje a tomu přizpůsobenou míru obchodní podpory tak, aby byl oboustranný užitek co největší. Pro obě skupiny nabízíme silnou značku, již zmíněné partnerské programy a zázemí IT výrobce s nejširším produktovým portfoliem na světě pod jednou značkou.

Jakými cestami se mohou zájemci o partnerství přihlásit a jaká kritéria a podmínky musí splnit?

Veškeré podrobnosti včetně podmínek a výhod ke všem partnerským programům prodejci naleznou na partnerských stránkách, případně mohou kontaktovat osobně zodpovědného člena mého týmu Davida Kodouska (david.kodousek@hp.com, tel. 606625495, nebo mě (pavel.machovsky@hp.com)

A rada na závěr, jak se mohou prodejci vyrovnat s klesajícími maržemi na hardware a na co se mají zaměřit?

bitcoin školení listopad 24

Je to obehraná písnička, ale stale platí. Budoucnost a nakonec už ani přítomnost není o „posouvání levných krabic”, ale primárně i o souvisejících kvalitních službách všeho druhu dodávaných partnerem. Budoucnost vidím i v prodeji produktů se zajímavou maržovou strukturou, jako jsou v případě PSG divize například workstations, tencí klienti, příslušenství a v neposlední radě třeba i segment pokladních systémů, kam HP velmi razantně vstoupilo.


Pavel Machovský vede od roku 2009 partnerskou obchodní organizaci divize PSG pro Česko a Slovensko ve společnosti HP. V letech 2005-2009 působil jako ředilte partnerské obchodní organizace HP pro všechny produktové divize v ČR a od roku 2008 i v SR. Od roku 2001 do 2005 zaštiťoval autorizované servisní partnery a prodej služeb přes partnerskou síť na pozici manažera servisního kanálu HP. V letech 1994-2001 zastával různé pozice v rámci servisního oddělení HP, primárně řídil logistiku náhradních dílů.

Zdroj: ChannelWorld

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem