Tomáš Punar: Pokud se z pozice distributora ohlédnete za loňským rokem, jak byste shrnul jeho výsledky?David Petrovič: 100Mega Distribution skončila rok 2008 s obratem 1,8 miliardy, což je zhruba stejné číslo jako v roce 2007. Z pohledu počítačů, kde nabízíme značku HAL3000 a po sloučení s IT Planet také Libra, jsme rostli na 18 tis. kusů. Z toho jsou 1200 kusů notebooky a 300 kusů servery. V roce 2007 jsme prodali 15 tis. kusů PC a notebooků.
Jaké byly výsledky u ostatních komodit?
Velice se nám dařilo v monitorech, noteboocích a celkem se nám podařilo rozjet i prodej serverů, kde jsme překročili plány a očekávání. Nepodařilo se nám naopak splnit cíle v síťových řešeních, kde náš dodavatel nedokázal navázat na svůj nejúspěšnější produkt.
Jak jste ztrátu nahradili?
Podařilo se nám to díky novým distribucím. Rozšířili jsme portfolio o Samsung komponenty a s touto značkou se nám vedlo dobře i v oblasti monitorů. Úzkou spolupráci jsme nastartovali se značkou MSI, která se stala naší nejprodávanější v oblasti notebooků. Z celkového počtu námi prodaných notebooků bylo 25 % právě od tohoto výrobce. Na deskách MSI stavíme naše počítače a využíváme i jejich komponenty, takže z pohledu 100Megy byl tento výrobce číslem jedna loňského roku.
Ve vaší nabídce se objevil také Dell. Jak hodnotíte spolupráci s tímto výrobcem?
Dell se v květnu 2008 rozhodl vstoupit do nepřímého kanálu, protože koncoví uživatelé z řad SOHO a SMB měli problém s nakupováním kvůli dlouhým čekacím dobám a poměrně složitému způsobu objednávání. Vybral si partnery, kteří nemají v distribuci HP, tedy 100Megu a SWS. Společné vyhodnocení spolupráce plánujeme zanedlouho, nicméně Dell udělal v nepřímém prodeji kus práce. Nastavili jsme vzájemnou komunikaci, partnerské programy, marketing a postupně pronikáme i do SMB.
Je to více práce, než kdybyste dostali například distribuci HP, ale nám vyhovuje, že se můžeme na tvorbě strategie od počátku podílet. Dell měl podle IDC v loňském roce v noteboocích na českém trhu 76 % nárůst v počtu prodaných kusů.
Další významnou událostí ve 100Mega bylo oznámení sloučení s IT Planet.
Ano, spolupráce s IT Planet začala již v roce 2007 na projektu značek HAL3000 a Libra, kdy jsme společně získali přímý DOEM kontrakt od Microsoftu. IT Planet později začala vyrábět pro 100Megu notebooky a ta jí naopak poskytla sklady. Spolupráce se stále více prohlubovala i na poli marketingu, až jsme se rozhodli ke sloučení v loňském srpnu, kdy 100Mega odkoupila 100% podíl v IT Planet. Centrála IT Planet v Českých Budějovicích se stala jednou z poboček 100Mega Distribution.
Jaký je osud značky Libra?
Zůstala do konce tohoto ledna, odkdy jí postupně u dealerské databáze našich partnerů nahrazujeme značkou HAL3000. Montáž a servis jsme kompletně přesunuli do Brna. Jedná se o jedno z úsporných opatření pro tento rok. Kromě růstu plánujeme letos také zefektivnění svého provozu. Pro naše partnery se ale nic nemění, spíše naopak. Získávají přístup k online konfigurátoru, záruku 3 roky, bohatou marketingovou podporu atd. Možná se ke značce Libra ještě vrátíme v budoucnosti ve speciálních projektech.
Budete pokračovat ve výrobě notebooků?
Ano, ve výrobě budeme pokračovat. Jsme na trhu jednou z posledních firem s vlastní značkou a vnímáme to jako výhodu. Dokážeme nabídnout široké portfolio PC HAL3000 a notebooky by v něm chyběly. Pro partnery by měla být jedinečnost produktu a jeho konfigurovatelnost dostatečným prodejním argumentem.
Zůstanou notebooky v nabídce i za cenu dotování výroby?
Pokud by se prodeje propadly pod současných 1 200 kusů, došlo by skutečně k dotování a museli bychom další výrobu zvažovat. Nicméně pro letošní rok máme ambiciózní plány.
Ty souvisejí i s rozjezdem tzv. „HalShopů". Můžete o nich říci více?
Momentálně máme otevřeno 15 HalShopů. Celý projekt má za cíl poskytnout partnerům ucelenou nabídku produktů, včetně kompletního designu prodejny, prodejního know-how a marketingové podpory. S jednotlivými prodejci jsme podepsali franšízové smlouvy.
Jaké jsou podmínky této smlouvy?
Zavazujeme se vybavit prodejnu nábytkem, polepy, světelnými tabulemi, atp. a od prodejce požadujeme plnění obchodních podmínek, standardů a samozřejmě stanovených cílů. Prodejce má v nabídce kromě HAL3000 také naše nejsilnější značky. Navázaný na nás je rovněž B2C e-shopem, prostřednictvím kterého si může jeho zákazník objednat zboží přímo u nás a prodejce tak těží pouze z nastavené marže.
Jak se mohou do sítě zapojit další zájemci a jaké jsou pro ně podmínky?
Kontaktní osobou pro budování sítě HalShopů je ve 100Mega Distribution Tomáš Veit (tomas.veit@100mega.cz). Zvláštní podmínky pro zájemce nemáme, pouze ty, které vyplývají z franšízové smlouvy. Prodejci mohou těžit z centrálního marketingu. Zprovoznili jsme rovněž stránky pro koncové zákazníky na adrese www.hal3000.cz. Zákazníci tam naleznou informace o produktech, konfigurátor a kontakty na nejbližší prodejní místa. Pokud někdo přes portál objedná, dodáváme samozřejmě zboží prostřednictvím našeho partnera.
Kde mohou podle vás reselleři hledat v příštím roce příležitosti?
Obecně roste segment mobilních zařízení jako PDA, GPS, netbooků, notebooků atp. na úkor desktopů. Hodně se mluví také o virtualizaci zajímavé pro dodavatele do SMB. Jako 100Mega Distribution určitě porosteme v Dellu a chceme nahradit již zmíněný pokles v oblasti sítí exkluzivní distribucí produktů NGenius. Bereme současnou situaci jako příležitost. Pozorujeme zavádění poplatků za logistiku u své konkurence, a protože podobná opatření v nejbližší době neplánujeme, budeme mít konkurenční výhodu. Tady na Distree XXL zase domlouváme další distribuce, abychom mohli na trhu oslovit nové zákazníky, kteří nejsou se svými broadline distributory spokojeni.