Rozhovor: Genius nejsou jen reprobedny, myši a klávesnice

28. 1. 2011
Doba čtení: 13 minut

Sdílet

 Autor:
Genius je tradiční výrobce PC periférií, dobře známý mezi českými i slovenskými uživateli. Jak jeho popularitu využít v prodeji dalších produktů? I o tom jsem diskutoval s Janem Gillem, produktovým manažerem značky pro ČR a SR.

Tomáš Punar: Můžete na úvod krátce představit historii značky Genius?

Jan Gill: Genius jako globálně rozšířená značka působí už od roku 1985, a již dva roky předtím, v roce 1983, vznikla společnost KYE Systems jako její vlastník. V roce 1995 vznikla první továrna vlastněná KYE. V témže roce pak vyšel na světlo prozatím nejvýznamnější patent z dílny Geniusu – myš s rolovacím kolečkem, který umocnil dosavadní úspěchy našich periferií. Dnes Genius disponuje vlastními továrnami o rozloze přesahující 100 tisíc metrů čtverečních, kde vyrábí celou řadu IT produktů a příslušenství pod vlastní značkou i pro další OEM partnery.

Genius Navigator 835 Laser nabízí miniaturní přímač a spoustu tlačítek

Za rok 2009 produkty značky Genius získaly celosvětově téměř 300 různých ocenění. Od roku 2005 se pravidelně umisťujeme v TOP 20 globálně působících tajvanských IT výrobců. Primárně se stále zaměřujeme na periferie. Aktuálně máme celosvětově okolo 4 tisíc zaměstnanců a tržby za rok 2009 činily 310 milionů dolarů, což odpovídá téměř 40 milionům prodaných produktů.

Odkdy působí Genius na českém trhu?

Na lokální trhy vstoupil Genius už na počátku devadesátých let. Aktuálně jsou oficiálními distributory pro český a slovenský trh 100Mega Distribution, AT Computers a ELKO Trading. Díky značné konsolidaci a unifikaci IT trhů i distribuční sítě zvlášť pro Slovensko oficiální zastoupení není. Spoléháme v tomto na naše stávající distributory, kteří díky svým pobočkám jsou schopni kvalitně obsloužit i slovenské zákazníky.

Jak funguje podpora resellerů u Geniusu a jaká je vaše úloha?

Mým úkolem je starat se o přímé zákazníky, to znamená zmíněné trio autorizovaných distributorů, a to především z hlediska objednávání, koordinace jejich skladových zásob, nebo marketingových a reklamních aktivit. Genius nemá v ČR pobočku a svou strategii v prodejním kanále staví na přímé spolupráci s distribucí. Pro resellery připravujeme například akční slevy na produkty, speciální bundle, motivační či obratové akce, bonusová proma a podobně. Prodej dále podporujeme reklamou v médiích, a to jak v tištěných, tak v internetových.

Kromě distribuce mám na starosti přímou komunikaci s klíčovými zákazníky. V tomto jsou mé možnosti dány skutečností, že působím na dvou lokálních trzích prozatím sám a nemohu toho přímo ovlivnit tolik, jak jsou někteří z nich zvyklí od jiných výrobců. S klíčovými zákazníky projednávám mj. celkovou prodejní strategii, sortiment obchodovaných produktů, marketingovou podporu, podmínky speciálních obchodů či cíleně směrovaných promo akcí.

Jan Gill, produktový manažer značky Genius pro ČR a SRPokud má tedy reseller nápad na marketingovu akci spojenou s Geniusem může se obrátit přímo na vás?

Primární je kontakt zákazníka s obchodním oddělením distributora, se kterým je zvyklý komunikovat. I v tomto sázím na dobré osobní vztahy, které si obchodníci distributorů s našimi společnými zákazníky za léta vybudovali. Společně s distributorem pak můžeme navrhnout partnerům řešení dle jejich představ.

Pokud se prodejce obrátí přímo na mě, jsem schopen danou věc koordinovat jak s preferovaným dodavatelem, tak s centrálou na Taiwanu. Prodejní partneři mě kontaktují také ohledně detailů produktových specifikací nebo doporučení vhodnosti produktů pro určité použití, případně když potřebují informace o dostupnosti novinek, nebo řeší problém s reklamací.

Jak na servis periférií?

Kdo zajišťuje servis značky Genius?

Aktuálně pro Česko a pro Slovensko funguje jako jediný  autorizovaný servisní partner společnost FixIT.  Spolupracujeme od loňského Září, kdy FixIT začal poskytovat servisní služby pro český a slovenský trh a pokud se tato spolupráce osvědčí, není vyloučeno její prohloubení v rámci dalších trhů regionu CEE.

Kdo hradí náklady na dopravu při reklamaci produktů?

V našem případě to bylo doposud poněkud problematické, protože průměrná hodnota našich produktů je poměrně nízká. Nicméně v rámci zkvalitňování našich služeb zákazníkům a pro vytvoření dalšího prostoru k rozvoji značky Genius jsme učinili zásadní krok a od 17. 1. 2011 zřídili bezplatný svoz reklamovaných produktů do servisního střediska.

V Česku je tato služba realizována přepravní společností PPL, na Slovensku skrze GLS. Doručení zpět k zákazníkovi je taktéž v naší režii, takže zákazník zaregistruje RMA na webu FixITu a tím jeho starosti s reklamací končí.  Zároveň máme s FixITem dohodu o maximálním zkrácení průměrné doby vyřízení reklamace tak, aby průběh reklamace byl pro zákazníky i koncové uživatele co nejméně časově i administrativně zatěžující.

Geniální funkce i design

Když se podíváte na široké portfolio Geniusu a na náročné předchozí období, kdy se, minimálně podle čísel od GfK, prodeji příslušenství příliš nedařilo, která z produktových skupin byla pro dealery nejzajímavější?

Mezí základní nosné produktové skupiny, které stabilně tvoří jádro obratu a zisku patří produktové skupiny myší a klávesnic a dále PC reproduktorů.

Jaké produkty Geniusu mohou aktuálně na tuzemském trhu reselleři prodávat a čím se odlišují od konkurence?

Nejvíce známé jsou právě periferie jako klávesnice a myši. Dnes je tento segment postaven spíše než na inovacích na obměňování produktů, jejich designu, případně na přidávání dodatečných funkcionalit. U bezdrátových myší a setů razíme v Geniusu trend využití frekvence 2,4 GHz. Ta přináší jednoznačné výhody jako úsporu baterií a zvýšený dosah. Velmi praktická věc je minimalizace USB přijímačů, které lze dobře umístit třeba uvnitř myši nebo „zapomenout“ v USB slotu notebooku. Genius ten svůj nazývá PicoDongle a jde o nejmenší přijímač na světě. U nejnovější produktové řady bezdrátových periferií zavádíme také technologii Touch Wake Up, která zvyšuje výdrž baterií optimalizací spotřeby. Během doby, kdy uživatel nepracuje, se zařízení vypíná.

SW-HF 6000 nabízí pět reproduktorů a dálkové ovládání v ceně okolo 3000 Kč

V kategorii myší přicházíme rovněž s produkty s dalším vylepšením optického snímače. Nedávno jsme představili myš Navigator 905 BlueEye vybavenou BlueEye tracking technologií, což je technologie snímače, která umožňuje fungování i na méně přesných površích. Senzor vykazuje vyšší přesnost a zároveň o 40 % nižší spotřebu. Nejen funkcionalita, ale i spotřeba a delší výdrž jsou tedy argumenty, které mohou prodejci využít při nabízení produktů Geniusu. Zajímavou novinkou je Ring Mouse což je bezdrátová myš/prezentér ve formě „prstenu“ nebo Pen Mouse, tedy bezdrátová myš v podobě pera.

V oblasti klávesnic je jedním ze zásadních rozdílů, který bych vyzdvihl, design našich produktů. Již loni jsme začali uvádět na trh modely orientované výrazněji na design a uplatnili jsme při tom ve větší míře prvky jako kompaktní rozměry, elegantně tvarované tělo klávesnice i jednotlivé klávesy, lesklý povrch a nízký zdvih s tichým chodem. Typickými zástupci jsou klávesnice SlimStar i220 nebo LuxeMate i220. Určitě je z čeho vybírat.

Dalším tradičním segmentem Geniusu, který jste zmiňoval, jsou reproduktory. Jaké novinky jste v této oblasti představili?

V oblasti audio produktů a PC reproduktorů můžeme položit gró našeho obchodu na stávajících úspěšných produktech, následnících svých dnes už legendárních předchůdců, tedy na  dřevených 5.1 sestavách, jmenovitě modelech SW-HF 5.1 4000, SW-HF 5.1  5050V2 a SW-HF 5.1 6000. Nově je v nabídce model SW-HF 5.1 4500, jako alternativou díky černému provedení. Dále bych poukázal na zajímavou novinku, designově vytříbené stereo reproduktory SP-HF800 Pro. V segmentu 2.1 audio sestav přinášíme např. model SW-HF 2.1 1205 nebo atraktivní a zároveň výkonné herní SW-G2.1 1250.

Dále bych zmínil i mobilní 3D surround řešení reprodukce zvuku, což je vlastně reproduktor vyzařující zvuk vertikálně nebo diagonálně. V podstatě jde o malý přenosný aktivní reproduktor vybavený akumulátorem dobíjeným přes USB port. Připojuje se pomocí klasického jacku, takže ho lze použít k mobilnímu telefonu, netbooku, MP3 a MP4 přehrávači, iPodu atd., a to i venku. Jedná se o modely SP-i150, SP-i160 a SP-i170 a nově i SP-i300, který je díky připojení výlučně přes USB samostatným hudebním přehrávačem s vlastním ovládáním.

Tablety i fotoaparáty

Probrali jsme oblasti tradiční působnosti Geniusu. V jakých nových produktových skupinách se snažíte prosadit?

Jedna z věcí, na které se chceme více soustředit, jsou tablety, ve kterých vidíme velkou příležitost. Myslíme si, že pokud se této produktové skupině věnuje patřičná osvěta, budeme schopni změnit podvědomí zákazníků v tom, že tablet není profesionální nástroj pro úzkou skupinu graficky nadaných lidí, ale že jde o konzumní produkt pro domácnost, děti, rodinu. Tablet se dá v podstatě používat i k ovládání počítače namísto myši. Aktuálně máme v nabídce 13 tabletů, od těch základních 4x5,5“ až po profesionální 9x12“, v různých úhlopříčkách a s různými technologiemi připojení.

G-Shot HD501 nabízí outdoorové tělo a natáčení videa v HD kvalitěNedávno jsme představili první zcela bezdrátový tablet M508W, který vnímám jako příležitost pro rozšíření zákaznické báze. Bezdrátový tablet má jednu zásadní výhodu. Není potřeba připojovat ho kabely k počítači, což přináší zvýšenou mobilitu. Tablet je snáze přenositelný a lze ho nosit v brašně třeba s notebookem. Zákazníci se na to ptají, takže kabely jim pravděpodobně vadí i u takové periferie. Tento tablet je směřovaný na nejširší uživatelskou skupinu, je širokoúhlého formátu 5x8“ s rozlišením 4000 LPI a s perem s 1024 úrovněmi přítlaku. Je dodáván s programy 2D Sketch & Drawing pro kreslení nebo Anime & Manga pro tvorbu animací. Nabízíme i pokročilé produkty, jako PenSketch 9x12 nebo G-Pen M712X, ke kterým dodáváme poloprofesionální a profesionální grafické programy jako Corel či Adobe.

Z opačného pólu bych zmínil čerstvou novinku Kids Designer 5"x 8", který je typickým představitelem tabletu pro děti a zábavu, nebo první tablet s bezbateriovým perem EasyPen M406.

Jak to vypadá s produktovými segmenty digitálních videokamer a fotoaparátů, které bylo možné vidět loni na CeBITu? Jsou již dostupné na tuzemských trzích?

Co se týče DSC/ DV segmentu jsme s těmito výrobky na trhu již nějakou dobu. Snažíme se zapracovat nové technologie jako je například HD a FullHD rozlišení u kamer a využít poptávky zákazníků po takových produktech. Prodej digitálních kamer znamená pro resellery slušnou marži i solidní obchodní příležitost, protože digitální kameru ještě díky dřívějším vysokým průměrným cenám nemá doma zdaleka každý. Snažíme se také odlišit neotřelým designem či netradičními možnostmi využití. Příkladem může být outdoorová odolná kapesní HD kamera G-Shot HD501, nebo FullHD kamera G-Shot HD580T s velkým dotykovým displejem.

V oblasti fotoaparátů nabízíme produkty pro zákazníky orientované především na cenu. Mají samozřejmě zajímavý design, funkce a vybavení v této kategorii obvyklé. V daném segmentu se snažíme konkurovat zavedeným foto-video značkám a všeobecná známost produktů Geniusu z jiných oblastí nám v tom pomáhá. Ovšem i tady se chceme v něčem odlišovat, proto uvedu další naši novinku, 5MPix digitální fotoaparát G-Shot D508, který je vodotěsný do 3m hloubky.

S brašnou od Geniusu

Které další produkty nesou logo firmy Genius?

Genius nabízí i produkty ze skupiny sluchátek a headsetů, kde je velký výběr produktů, aktuálně cca 35 modelů např. k iPodu a  iPhonu skvěle se hodící HS-200Gold nebo nové atraktivní GHP-400S. Další produktovou skupinou jsou webkamery, které nabízíme s rozlišením od 0,3 Mpix až po nejnovější 3 Mpix modely jako FaceCam 3000. Celkově máme v nabídce asi 20 webkamer, takže si zákazníci mohou vybrat jak podle rozlišení, tak podle designu a způsobu uchycení. Nově jsme na trh uvedli notebooková pouzdra řady G-S a batohy na notebooky řady G-B, novinkou jsou i klasické notebookové brašny řady G-C.

Stabilně úspěšně také prodáváme DVB-T USB TV tunery. Do skupiny multimediálního příslušenství patří MediaPlayer100 a MediaPlayer200 s podporou HD, které dokáží přehrávat na televizi multimediální obsah uložený na flash disku nebo paměťové kartě. Překvapivě dobře se stále prodávají 5.1 PCI zvukové karty. Dále nabízíme herní zařízení, jako jsou gamepady, joysticky a volanty. Nově jsme přidali i audio převodník z 2.0 na 5.1 nebo audio rozbočovač 2.0 až pro pět stereo reproduktorů.  Velký průlom jsme zaznamenali s našimi herními konzolemi, kde jsme dokázali vykrýt mezeru na trhu a naladit se na nostalgickou vlnu uživatelů pamatujících elektronické hry s kapesními herními konzolemi Heeha100, dívčí Heeha 200 a Heeha300 se sudoku.

bitcoin_skoleni

Naše portfolio je opravdu široké (aktuálně okolo 350 výrobků) a prodejci se s ním mohou podrobněji seznámit ve webshopech našich distributorů a subdistributorů nebo přímo na stránkách společnosti Genius.

Firma KYE Systems vlastní kromě Geniusu ještě značku Agama. Pod ní se prodává PC příslušenství na jiných světadílech, nicméně Agama čerstvě označuje nové produktové skupiny v našem portfoliu, které přímo nemusí souviset s IT. V počátcích chceme rozšířit aktivity o malé domácí spotřebiče, konkrétně o robotické vysavače. Prvotní náznaky ukazují, že tyto produkty by mohly být zajímavé i pro tuzemské distributory, kteří v tom vidí příležitost. Naše robotické vysavače jsou již v ČR v prodeji, jako první je nabízí 100Mega Distribution.

Čtěte dále

Výkonné monitory Philips pro práci a videokonference
Výkonné monitory Philips pro práci a videokonference
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
Náplně do tiskáren: alternativy hroutí výnosný byznys
Náplně do tiskáren: alternativy hroutí výnosný byznys
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
MMD si nachystalo nové monitory pro náročné spotřebitele, profesionály i hráče
MMD si nachystalo nové monitory pro náročné spotřebitele, profesionály i hráče