Rozhovor: D-link rostl o 40 %. Co bude dál?

24. 6. 2009
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor:
Ne všechny IT společnosti na našem trhu zasáhlo zpomalení ekonomiky dramatickým způsobem. Jedním z výrobců, který zažívá významný nárůst obratu je D-link. O partnerské strategii jsem proto hovořil s Alešem Píclem, generálním ředitelem společnosti D-link ČR a SR.

Tomáš Punar: D-link v loňském roce dosáhl významného celosvětového úspěchu, když se poprvé zařadil mezi IT společnosti, jejichž obrat přesáhl jednu miliardu amerických dolarů. Jak se dařilo lokální pobočce?

Aleš Pícl: Rok 2008 byl pro nás velmi úspěšný, dosáhli jsme nárůstu obratu o 17 %. Vydařil se nám zejména konec roku, kdy mnozí hráči na trhu začali hovořit o krizi. Úspěšně jsme ovšem pokračovali i v prvním kvartálu, kdy rostly prodeje a dařilo se i v projektech.  Obrat narostl o 51 %. Firma se zachovala obezřetně z hlediska výdajů a příjímání nových zaměstnanců, ale nedošlo ke změně strategie. Tento přístup se vyplácí, v pololetí budeme mít růst obratu oproti pololetí loňského roku zhruba 42 %.

Jak se na výsledku podílel nepřímý prodejní kanál a reselleři?

Náš obchod dělíme do třech kategorií: telco, retail a channel prodej. Poslední jmenovaný tvoří na našem obratu zhruba 50 % a je pro nás přirozeně velmi důležitý. D-link je známý svými „krabičkami" do domácností a řekněme v consumer segmentu. Při dodávkách do firem už závisí více na partnerovi, který produkt pro svého klienta vybere.  Podle průzkumu, který jsme si v České republice dělali, mají firmy do dvaceti zaměstnanců obvykle svého partnera, který jim pečuje o IT. Podporou partnerů dodávajících do malých a středních podniků se proto nyní intenzivně zabýváme a snažíme se je naučit, že D-link nabízí velmi kvantitní produkty i pro firemní segment.

Jakou podporu partnerů působících v SMB konkrétně nabízíte?

Předně mám pocit, že se mnoho partnerů budování sítí bojí. Dodávají do firem například tiskárny, dodávají tam i naše menší produkty, ale na byznys řešení si netroufají. Nabízíme jim proto pomoc ve formě školení, aby zjistili, jaké jsou možnosti těchto produktů, jaké mají funkce a jak mohou sloužit jejich klientům. Vítáme i zcela nové partnery, kteří chtějí rozšířit svou působnost. Sítě nejsou sezónní zboží a jejich budování a údržba je služba se zajímavými maržemi.Luxusní router? DIR-685 za 6 921 Kč bez DPH od D-linku. Autorizovaní distributoři ČR: ABC Data, eD system Czech, Tech Data Distribution; Autorizovaní distributoři SR: Asbis SK, ABC Data SK, eD´system Slovakia

D-linku se v růstu obratu daří, nicméně předpokládám, že také síťařský byznys musela ekonomická recese poznamenat. Pozorujete na trhu nějaké změny?

Řekl bych, že trh se mění hodně. Z našeho pohledu se daří zvyšovat podíl na trhu. Měření si děláme pravidelně každý kvartál. Objevují se zde stále nové značky, které přicházejí s omezeným portfoliem a snaží se oslovit zejména cenou, případně specifickým produktem. Ukazuje se, že u českých zákazníků mají poměrně úspěch. I když nás tento trend zatím výrazně neohrožuje, nepodceňujeme ho. D-link staví na uceleném portfoliu a standardech, což je zpráva kterou se snažíme komunikovat směrem k partnerům i zákazníkům. Zároveň jsme levnější než naši největší konkurenti. Máme například zkušenosti i z velkých tendrů, kde byly jako základ sítě vybrány komponenty konkurence a všechny přístupové body dodal D-link, protože jsme levnější a přitom stejně spolehlivá alternativa. D-link se zároveň hodně chlubí tím, že jsme druhý největší dodavatel portů na celém světě.

Na trhu pozorujeme ale i další změny. Proběhly nějaké pády prodejců a distributoři jsou mnohem opatrnější v tom, s kým obchodují. Více se využívají pojišťovny k ověřování důvěryhodnosti partnerů a snižují jim kredity. Je vidět, že se firmy přesouvají k distributorům, kteří jsou v tomto ohledu benevolentnější.

Přistoupili jste také k nějakým opatřením nebo nové podpoře vůči partnerům?

Především jsme neustali ve své činnosti a stále uvádíme nové promoakce, které pomáhají partnerům prodávat. Z podpůrných aktivit bych vyzdvihl portál Partner +, což je program zaměřený na zvýšení úrovně znalostí, podpory a také na zvýšení marží pro prodejce s přidanou hodnotou a systémové integrátory. Kromě nového designu na portálu partneři najdou konfigurační nástroje a on-line školení. Vzdělávání partnerů touto pohodlnou formou připravili naši kolegové ze zahraničí. Jedná se opravdu o průřez poznání našich technologií, který jde mnohdy poměrně do hloubky. Partneři mohou absolvováním on-line kurzů získat certifikace. Zároveň jsme připravili „živá" školení, která mají za cíl zájemce o certifikace odborně připravit a vysvětlit jim všechny případné nejasnosti. Certifikované partnery samozřejmě dále podporujeme, máme pro ně připravené například zpětné rabaty nebo další podporu při prodeji.

Jak se Partner+ liší od vašeho portálu D-Best?

D-Best jsme spustili lokálně již před dvěma lety. Jeho smyslem je zajistit odměny pro všechny partnery, kteří prodávají D-link, a to od malých živnostníků až po velké dodavatele řešení. Systém je jednoduchý, partnerovi se automaticky registrují jeho nákupy u distributora, za které získává body, a ty následně směňuje za dárky typu marketingových předmětů, výprodejových demo produktů, nebo třeba poukázek do internetových obchodů. S programem jsme velmi spokojeni a poběží nadále souběžně s programem Partner+.S novým šasi DES-7206 míří D-link do korporátního segmentu

Pojďme na závěr zmínit produktové novinky D-linku. Jaké novinky by neměli uniknout pozornosti resellerů?

Stále obnovujeme portfolio routerů, které lidé potřebují do domácností. Ve všech produktech již najdete Wireless-N technologii. V současnosti na trh uvádíme také náš high-end produkt v oblasti routerů pro domácnosti, kterým je DIR-685. Jedná se o kombinaci storage, fotorámečku a nejvýkonnějšího routeru. U domácností jsme také úspěšní v oblasti úložných zařízení, která se již Češi naučili kupovat. Nesmím zapomenout na IP kamery. Ty se těší stále větší oblibě i u partnerů, kteří je instalují jako řešení například do bytových komplexů. Na trhu jsme slavili úspěch se sloganem „Hlídejte si domov odkudkoliv". Možnost zkontrolovat svůj dům či byt z kteréhokoliv počítače na světě mnoho zákazníků oslovuje.

IP kamery již částečně zasahují do segmentu SMB. Jaká je vaše aktuální nabídka pro malé a střední podniky?

bitcoin školení listopad 24

Právě v IP kamerách máme pro partnery připravené ucelené řešení pro SMB zákazníky. Jedná se o profesionální kamery, které automaticky ukládají záznam na datová úložiště, kde se dále zpracovává.  Je to řešení vhodné pro podniky, ale využívá se hodně například i na benzínových pumpách nebo v obchodech s více pobočkami.

Dále se v SMB samozřejmě soustředíme na naši tradiční síťovou oblast, která zahrnuje přepínače, firewally a další. Největší novinkou je v tomto segmentu bezpochyby naše nové šasi DES-7200, což je zařízení, které konkuruje i těm největším řešením od Cisca. Je to taková první vlaštovka, se kterou míříme do oblasti velkých sítí vhodných i pro enterprise segment od 200 zaměstnanců více. Je to rozhodně směr, kterým se do budoucna budeme ubírat.

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?