Jan Mazal: Řada zákazníků dnes začíná řešení v oblasti bezpečnosti považovat za "komoditu" a orientují se tak pouze na nabízenou cenu a šíři poskytovaných služeb. Jak se k takovému přístupu staví Kaspersky Lab?
Andis Šteinmanis: Je pravda, že všichni výrobci anti-malwarového softwaru dnes dodávají v podstatě službu – ochranu, která je obvykle placená na roční bázi. Trh se na jednu stranu stále více komodizuje, na druhou stranu stále více stojí ve středu pozornosti uživatel. Už se nebavíme o ochraně konkrétního zařízení, protože každý jich má několik. Já mám s sebou teď tři – tablet, mobilní telefon a notebook. V konečném důsledku to vytváří noční můru IT administrátorů ve firmách. Proto jsme také uvedli produkt Kaspersky One. Uživatel si koupí jednu licenci a může ji aktivovat na pěti různých zařízeních současně. Použije je na takovém počtu notebooků či tabletů a smartphonů, jaký zrovna potřebuje.
Zeptám se jinak. Jdete spíše cestou anti-malwarového softwaru nebo se soustředíte na širší produkt zahrnující další nástroje, které souvisí s ochranou dat?
Z pohledu správy systému nabízíme v některých produktech šifrované úložiště pro bezpečné ukládání dat na disku. Náš přístup, podobný i jiným výrobcům, razí cestu komplexního softwaru, které řeší většinu bezpečnostních problémů za uživatele. Provedli jsme několik průzkumů uživatelů a hlavním požadavkem na anti-malwarový software je: „neměl by mě otravovat, měl by být neviditelný.“ Bezpečnostní řešení obvykle zahrnuje antivirus, antimalware, antispam, firewall a další komponenty a jen malá menšina uživatelů je dokáže správně nastavit.
Kaspersky se začíná angažovat v oblasti bezpečnosti virtualizovaných prostředí - co si od tohoto dílčího trhu slibujete?
Věříme, že máme dobrý produkt s unikátním know-how určený právě pro uživatele virtualizovaných serverů. Nabízíme systém bez agentů, kde nainstalujete jednu instanci Kaspersky Internet Security a ta oskenuje všechny virtuální stroje bez potřeby je instalovat na každý samostatně. Pokud by na dvaceti virtuálních strojích začal sken současně, mohlo by to výrazně ovlivnit jejich výkon a způsobit další problémy.
Kaspersky Lab míří s partnery do domácností
Máte ambice posílit svou pozici v rámci ČR. Jakým způsobem toho chcete na poměrně silně konkurenčním trhu dosáhnout?
Nyní chceme posílit svou pozici především na spotřebitelském trhu, a proto jsme podepsali distribuční kontrakt s Tech Data Distribution. Víme, že máme obtížnou pozici především kvůli síle lokálních výrobců. I přesto věříme, že přicházíme s velmi dobrým produktem, který zákazníky přesvědčí. Myslím si, že je to jen otázku času, testování a možná kampaní na podporu povědomí o značky, které bychom měli udělat.
Máte tedy již naplánované letos nějakou marketingovou komunikaci?
Zatím řešíme získání marketingového rozpočtu pro tento region a marketingové aktivity se budou teprve plánovat, zřejmě na příští rok.
Jakou roli bude hrát Tech Data ve vaší obchodní strategii? Zvažujete využít také jejích služeb s přidanou hodnotou v oblasti virtualizovaných platforem?
S Tech Datou začínáme jako s tradičním distributorem. Až dosáhneme určité zajímavé úrovně obratu, je možné, že spolupráci posuneme na další úroveň.
Kdo je hlavní kontakt pro partnery? Vy nebo Tech Data a PCS?
Primárně mohou partneři komunikovat s našimi distributory. Záleží vyloženě na nich, na koho se obrátí a s kým se jim spolupracuje lépe.
Mohou pro komunikaci a podporu využít nějaký partnerský portál?
Pokud s námi chce reseller spolupracovat, musí vyplnit on-line dotazník a poté získá přístup do tzv. Partner ExtraNetu, kde najde veškeré marketingové materiály a další podporu.
Jak čelit trendům?
Jaké řešení budete nabízet moderním podnikům, v jejichž koncové infrastruktuře začínají převládat mobilní zařízení typu smartphone či tablet nad konvenčními PC?
V současné době přepracováváme svou produktovou řadu pro podniky. Chceme ji zjednodušit a více se zaměřit na jednotlivé funkce, abychom resellerům usnadnili nabídku podle potřeb zákazníka. Na trh se dostane zřejmě koncem roku. Avšak i naše současné produkty pro podnikovou oblast podporují mobilní zařízení.
Zahrnují také nástroje pro jejich správu?
Se současnou konzolí pro správu lze spravovat pouze jednotlivé firemní počítače a aplikace, které na nich běží. Nová verze, která přijde na podzim, by měla umožňovat také management mobilních zařízení.
Jak se podle vás oblast informační bezpečnosti vyrovná s rostoucí diverzitou platforem, s nimiž podniková prostředí přicházejí do styku v důsledku politiky BYOD?
Tento trend je trnem v patě řady administrátorů. Společnosti, které nemají nastavenou bezpečnostní politiku a IT strategii, se budou potýkat s řadou problémů jak z pohledu malwaru, tak úniku dat. Domácím uživatelům stačí anti-malwarový software a povědomí o tom, jak by se měli chovat ve virtuálním prostředí. Ve firmách je to jinak, protože se spíše stanou obětí cíleného útoku, které je těžké předvídat a bránit se jim. Pokud přidáte lidský faktor a vůli přinášet do firem vlastní zařízení, o kterých nemá interní IT přehled, je pro útočníky podstatně snadnější proniknout dovnitř.
Zhruba před měsícem se objevil virus Flashback, který infikoval až 600 tisíc Maců. Kaspersky Lab byla jednou ze společností, která na botnet upozornila. Existuje již tedy reálný argument pro prodej anti-malwarového softwaru pro Mac OS?
Jak Eugene Kaspersky nedávno řekl, operační systém Mac OS je v porovnání s Windows z pohledu bezpečnosti deset let pozadu. Je pravda, že architektura obou systémů se liší. Mac OS je postavený na Unixu a nepodporuje dynamicky linkované knihovny. Navíc jej řada uživatelů používá s administrátorskými právy a chybí jim odpovídající vzdělání v oblasti bezpečnosti. Dnešní malware je úplně tichý. Dříve vám virus vyhodil hlášku a strašil vás, dnes se snaží nenápadně ukrást informace, které by mohl útočník zpeněžit. Uživatelé o ničem nevědí a necítí se ohrožení. S rostoucí základnou uživatelů Apple zařízení se na ně však budou kriminálníci stále více soustředit a vytvářet pro tuto platformu další malware.
Andis Šteinmanis pro společnost Kaspersky Lab pracuje od roku 2010. Letos byl jmenován šéfem místního zastoupení s úkolem posílit pozici firmy na zdejším trhu. Kromě řízení aktivit v České republice a Pobaltí bude mít na starosti také Slovensko a Maďarsko. V minulosti přechodně působil také jako ředitel softwarové divize IBM Česká republika. V IBM pracoval především na obchodních pozicích celkem sedm let. Zkušenosti sbíral rovněž ve společnosti Misys Banking Systems a působil jako IT manažer u Lotyšských drah. Vystudoval výpočetní systémy na Technické univerzitě v Rize.
Zdroj: ChannelWorld