Společnost Canon uspořádala 22. 2. 2011 setkání se svými obchodními partnery poněkud netradičně v Barokním sále Dominikánského kláštera u sv. Jiljí. „Touch the Art“, vyzýval Canon své partnery k seznámení s loňskými výsledky a novinkami pro letošní rok.
Po zahájení programu Ladislav Paleček, generální ředitel společnosti Canon CZ, ohlásil hospodářské výsledky jednotlivých divizí za rok 2010 a představil partnerům výhled a strategii na rok letošní. Celosvětově Canon navýšil prodeje o 15,5 % a zisk o 87,3 %. Celkový obrat za předchozí rok na českém a slovenském trhu činil 117,6 milionu eur a meziročně rostl přibližně o pětinu jak ve spotřební, tak firemní oblasti. Letos Canon plánuje 10% růstu obratu a tím pádem překonání hranice 3 miliard korun.
Po výsledcích přišla na řadu strategie. Ladislav Paleček zmínil transformaci firmy na One Canon včetně dalších kroků v předchozím roce. Následně uvedl prodejní strategii, která se v regionu EMEA (Evropa, Blízký východ a Asie) zaměří na včasné dodávky, vnitřní prodejní strukturu a nový přístup k trhu přes další kanály. Jako klíčové body generální ředitel uvedl také spuštění inovovaného partnerského programu, racionalizaci distribuce a konsolidaci řetězců a retailových sítí.
Miloš Bejblík, marketingový manažer, připomněl, že Canon v loňském roce uvedl na trh 134 produktů a letos je na pultech již 41 dalších novinek napříč portfoliem. Společnost dokončila v rámci strategie One Canon spojení divizí produktů pro firmy a koncové zákazníky, díky kterému mohou partneři nabízet společná řešení v celkem 14 produktových skupinách.
Canon 2011 v produktech
Produktovou částí partnery provedl nejprve Daniel Míka, který představil novinky v kancelářských tiskárnách. Zde Canon zaznamenal 40% nárůst prodejů barevných strojů. U ImageRunner Advance výrobce rozšířil řadu modelů 2020. Nové A4 produkty však přijdou na trh až ve čtvrtém kvartále. Petr Jetel mluvil o produkčním tisku a velkoformátových tiskových strojích, kde Canon loni poprvé obsadil první místo na trhu.
Patrícia Královičová připomněla, že novinky z řady i-Sensys jsou v prodeji od ledna a ukázala výhody a prodejní argumenty obnovené řady multifunkcí MX, které nově dokáží také tisk fotografií z HD videa. Libor Kopečný produktovou část uzavřel novinkami v oblasti fota a videa pro 1. pololetí.
Strategie a výsledky v prodejních kanálech
Shrnutí výsledků v prodejním kanále se ujal Michal Petro, ředitel partnerského a distribučního prodeje. Nejlépe si mezi kanály loni vedl prodej přes distributory a „Computer Shops“. Prodeje resellerů s přidanou hodnou – „System Houses“ a tzv. „Selective Systems“ zůstaly meziročně na stejné úrovni.
Následně Michal Petro přiblížil strategii v jednotlivých kanálech. Cílem letošního roku je rozvoj Canon shop in shopů v prodejnách, celková konsolidace prodejní sítě a větší zaměření na současné i potenciální VARy s plánovaným růstem prodeje až o 50 %. Důraz bude kladen na zlepšení spolupráce v oblasti servisu a získávání tendrů v SMB. Pro tzv. „Selective Systems“ bude klíčové zavedení partnerského programu a otevření dvou Canon Business Center, rozvoj řízených tiskových služeb a také například vertikální specializace vybraných partnerů. V distribuční síti dojde v Evropě ke snížení počtu distributorů z 200 na 75.
3x partnerský program
Jako poslední se ujali slova Daniel Míka s Milanem Kunstlerem, aby představili změny v Canon Partner Programu pro letošní rok. Celkem mají partneři na výběr ze tří programů – Registrovaný partner, Akreditovaný partner a Canon Business Center partner, které se liší dle jejich možností, schopností a znalostí. Každý program pak poskytuje určité výhody, ale klade jisté nároky.
Canon má řadu neselektivních prodejců, kteří nakupují od distributorů. Pod tuto skupinu patří také přibližně 20 resellerů a VARů přihlášených jako Registrovaní partneři, kteří mohou prodávat tzv. otevřené produkty. Nově vzniká skupina Akreditovaných partnerů s přibližně 30 společnostmi zaměřenými na dodávku komplexních řešení, ve které bude ještě vyčleněna skupina Premium partnerů (9 v ČR a 1 v SR) s nadstandardním obratem a úrovní služeb v posledních obdobích. Jako nejvyšší forma partnerství přibydou dvě prodejny – Canon Business Centra. V České republice to bude Copytechnik servis KT a na Slovensku FaxCopy, kterým Canon poskytne know-how, vizualizaci. Jedná se o samostatná centra, v nichž Canon nemá majetkový podíl.
Podle dosažené úrovně mohou tedy partneři očekávat různou komunikační, marketingovou a obchodní podporu. Milan Kunstler zdůraznil význam společného plánování a investic, ať už formou odměn, předprodejní, prodejní či poprodejní podpory, tedy rozvoje služeb a servisu.
Partnerský portál v přípravách
Na partnerském portálu PartnerNet Canon stále v současné době pracuje a ještě nemá finální podobu. Ve výsledku má být pro prodejce opěrným bodem a nabídne čtyři základní zóny. Část Moje zóna obsahuje profil partnera, zprávy od společnosti a přístup k marketingovým materiálům a on-line školením. Marketingová zóna partnerům slouží ke spouštění vytvořených marketingových kampaní, stahování brožur a dalších informací. Prodejní zóna nabízí přístup k informacím o cenotvorbě a akcích a konečně Zóna služeb a podpory poskytne informace k podpoře prodejů, včetně informací o produktech, službách a záručních podmínkách.
Po trpělivém vyslechnutí si na své přišli také samotní partneři. Jelikož původní prostory fungovaly jako refektář, tedy společná jídelna mnichů, se po ukončení přednášek sál během chvíle proměnil v místnost s občerstvením a výstavou produktových novinek.
Zdroj: ChannelWorld