V pořadí již desáté konference Distree EMEA se letos zúčastnilo přes 1 000 zástupců firem z prodejního kanálu, kteří si sjednali na 5 500 obchodních schůzek. Na akci v prostorách hotelu Fairmont v monackém Monte Carlu přijelo využít příležitostí a sjednat kontrakty 130 výrobců a 400 distributorů a retailerů z více než 70 zemí regionu EMEA.
Vedoucí konference zaměřená na prodejní kanál pro ICT a spotřební elektroniku (CE) nadále roste a vyvíjí se v důsledku změn ve struktuře channelu napříč regionem. Letos měli účastníci možnost vidět řadu mobilních zařízení, a stejně tak příslušenství od jednoduchých pouzder po napájení, úložiště či audio vybavení.
Mezi hlavními přednášejícími na Distree EMEA 2012 vystoupili představitelé analytických společností GfK, IDC, Context, Forrester či Global Technology Distribution Council. Jaké jsou jejich závěry?
Pohled analytiků na prodejní kanál a nové příležitosti
Podle IDC poroste v následujících pěti letech v regionu EMEA mezi koncovými zařízeními zájem především o smartphony, počet prodaných tabletů vzroste pomalejším tempem. Růst IDC předpovídá i pro notebooky a ultra portable zařízení. Pokles naopak čeká mini notebooky a desktopy.
Zájem o různá zařízení způsobují podle IDC především různé potřeby v oblasti spotřeby a vytváření obsahu, ale i rozličné požadavky na mobilitu. Počítače zůstanou klíčovou výpočetní platformou pro vytváření obsahu, zatím co tablety jako druhotné zařízení budou sloužit k jeho spotřebě.
Příchod Windows 8 je očekáván na 4. čtvrtletí 2012. Měl by stimulovat poptávku na trhu PC, část obnovy proběhne v oblasti malých a středních firem, většina podniků však bude čekat z důvodu nedávného nasazení Windows 7.
Klíčové příležitosti pro rok 2012 podle IDC
Zrychlení vývoje v oblasti klientských zařízení a jejich vícenásobného využití vede k nákupu různých form faktorů na jednu osobu. Mediální tablety se nadále rozšiřují mezi spotřebiteli, ale jejich příležitost přichází také v podnikové sféře.
Ultrabooky a tenké a lehké notebooky jsou novou možností, jak přilákat zákazníky od tradičních notebooků s nízkou marží, záleží však zejména na prezentaci jejich výhod a na správném nacenění. Poptávku spotřebitelů by mohly oživit Windows 8 a s nimi přicházející zařízení, klíčová však bude zkušenost uživatelů. Ekonomické podmínky zůstanou nadále výzvou.
Situace v IT channelu podle GfK
GfK tvrdí, že pozitivní celosvětové očekávání od vývoje trhu vzrostly v roce 2011 o 8 % a letos o 5 %. Z pohledu tří hlavních cílových skupin se mezi spotřebiteli projeví efekty saturace a upgradování digitálního ekosystému, malé a střední firmy čekají na Windows 8 a více individuální řešení a velké podniky postupně utlumují cyklus obnovy vybavení a investic do infrastruktury.
V regionu střední a východní Evropy GfK v oblasti B2C očekává rostoucí výzvy kupní síly a růst počtu značek v nízké cenové úrovni. Oblast B2B se bude potýkat s konzumerizací, což vytváří další příležitosti růstu.
Pro elektronický prodejní kanál (e-commerce) GfK radí vsadit na pozici, kde hrají hlavní roli non-stop servis, poskytování informací a cena. V oblasti klíčových zákazníků je podle GfK potřeba se pozicovat produkty, šíří sortimentu a možností výběru. Pro distribuci bude letos podle analytiků klíčová diskuze, poskytování rad a smlouvání. Malé a střední podniky lze pak oslovit službami, tedy konkrétně servisem, instalacemi a údržbou.
Novinky výrobců
Produkty společnosti Inno 3D, výrobce grafických karet, nám představil Stanley Wong, viceprezident pro prodej. V České republice Inno 3D prodává měsíčně přibližně 2–3 tisíce grafických karet. Kromě toho se chystají na letošním CeBITu představit také mini počítače postavené na procesorech Intel i AMD.
Mezi produkty nás oslovily adaptéry do USB 2.0 či 3.0, které obsahují grafický čip, a dokáží tak poskytnout výstup na další monitor. Jejich cena se pohybuje mezi 50–70 dolary bez DPH.
Autorizovaná distribuce ČR: Asbis.
Výrobce levných grafických karet VTX je v ČR dostupný přes distribuční společnost Asbis. Karty jsou postaveny pouze na čipech AMD a snaží se bojovat o přízeň zákazníka dobrým poměrem cena/výkon.
Společnost nenabízí mnoho modelů - chce jich podle Vivian Huang, senior sales reprezentaitive, vyrábět omezený počet, ale ve velkém množství, aby srazila náklady a s tím i ceny. V Řecku mají údajně až 45% trhu a v Polsku asi 15 %.
Hank Cheng, marketingový ředitel, nám představil produkty značky Geil. Jedná se o výkonné paměťové karty určené pro hráče či uživatele náročných aplikací. Výrobce však dodává také počítačové zdroje Thortech a speciální herní myši Epicgear vybavené dvěma senzory (laserový a optický) zaráz.
Geil v České republice velkoobchodně zastupuje 100Mega Distribution, ale výrobce jedná i s Bostarem a dalšími firmami.
Na hi-tech počítačové zdroje SeaSonic jsme vás již upozornili. V ČR se jich prodá přibližně 500-600 kusů měsíčně, zajímat by vás však mohly z pohledu marže.
Výrobce nyní nabídku rozšířil o dva nové zdroje 1000w a 1200w s účinností 80+ s cenou od 235 eur. I přes vysokou cenu tyto modely nyní tvoří více než 50 % obratu společnosti, což Seasonic přičítá návratu her na PC. Ve Španělsku výrobce prodává údajně jen nejvyšší třídu, o střední není zájem.
Distribuce ČR a SR: Partis.
Společnost Adata vyrábějící datová média se plánuje na českém trhu výrazněji profilovat a má zde nový tým, jenž připravuje lokální strategii. Jejich distributory jsou v České republice ABC Data, AT Computers, Asbis CZ, EET Česká Republika, na Slovensku pak AT Computers SK, Agem SK, Asbis SK.
Poslední večer konference Distree EMEA byly slavnostně vyhlášeny výsledky EMEA Channel Academy 2012 Awards, jež určily výrobce a distributory roku pro jednotlivé regiony.
Zdroj: ChannelWorld