Rostoucí popularitu osobního odběr zboží objednaného v e-shopu potvrzuje společný průzkum serveru Heureka.cz a agentury NMS Market Research. Podle jeho výsledků v roce 2012 možnost osobního vyzvednutí zboží využilo 57 % oslovených českých internetových uživatelů. Meziroční nárůst činí čtyři procentní body.
Při možnosti osobního odběru v okolí bydliště či pracoviště by jej prý využilo 94 % dotazovaných internetových uživatelů.
„Osobní odběry jsou trendem současného internetového nakupování. Pouze 6 % internetových uživatelů by možnost osobního odběru nevyužilo, v roce 2011 to bylo 8 % uživatelů,“ uvedl ve zprávě pro média Kamil Demuth za server Heureka.cz.
Poskytnuté výsledky průzkumu zachycují trend, ovšem bez kontextu. Je například otázkou, jak by se lišil počet zájemců o cestu na vlastní náklady do kamenné výdejny či franšízové prodejny při zpoplatnění osobního odběru zboží.
Na Slovensku je osobní odběr využíván méně
Na Slovensku v roce 2012 osobní odběr zboží objednaného v e-shopu alespoň jednou využilo jen 43 % respondentů z řad internetových uživatelů. To je o 14 procentních bodů méně než v České republice.
„I na Slovensku však bude zájem o využití možnosti osobního odběru stoupat. I když je v některých e-shopech možnost osobního odběru zpoplatněna, oproti nákladům za dopravu se však jedná o mnohonásobně nižší částku,“ uvedl ve zprávě pro média Michal Osuský z výzkumné agentury NMS Market Research.
Využili jste za posledních 12 měsíců možnosti osobního odběru v některém internetovém obchodě? |
Češi aktivní na internetu (2011) |
Češi aktivní na internetu (2012) |
Ano | 53 % | 57 % |
Ne | 47% | 43 % |
Využili byste možnosti osobního odběru v internetovém obchodě, pokud by byl v blízkosti vašeho domova či práce? |
Češi aktivní na internetu (2011) |
Češi aktivní na internetu (2012) |
Ano | 92 % | 94 % |
Ne | 8 % | 6 % |
Zdroj: Heureka.cz