Nakupování prostřednictvím internetu je pravidelnou aktivitou pro 55 % jeho českých uživatelů starších deseti let. Vyplývá to z průzkumu agentury Mediaresearch, který si nechalo vypracovat Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR).
V roce 2012 podíl českých uživatelů internetu, pro ktreré je nakupování jeho prostřednictvím pravidelnou aktivitou, meziročně vzrostl o čtyři procentní body.
Ještě v roce 2008 bylo nakupování přes internet pravidelnou aktivitou jen pro 41 % jeho oslovených českých uživatelů starších deseti let. Od té doby se ovšem pravidelné internetové aktivity českých uživatelů ve věku od deseti let výše změnily i v jiných oblastech.
Sociální sítě pravidelně využívá 54 % respodentů
Samozřejmě se projevil boom sociálních sítí. V roce 2008 bylo jejich využívání běžnou aktivitou pouze pro 12 % respondentů, nicméně v roce 2012 již pro 54 % respondentů. Naopak propad zaznamenaly instant-messagingové služby typu ICQ.
Odliv uživatelů od instant-messagingu na sociální sítě je všeobecně pozorovaným jevem, přestože provozovatelé instant-messagingových služeb počty uživatelů zpravidla nezveřejňují. Jedinou výjimkou je Skype, dost však možná jen proto, že služba vykazuje nárůst počtu uživatelů a míry využívání i po nástupu sociálních sítí.
Instant-messaging ještě neřekl poslední slovo
V roce 2008 využívání instant-messagingu (IM) bylo běžnou internetovou aktivitou pro 39 % uživatelů, kdežto v roce 2012 šlo o 36 % uživatelů. IM služby ovšem podle dřívějšího průzkumu agentury Mediaresearch byly na vrcholu až v roce 2010, kdy je za svou pravidelnou internetovou aktivitu označovalo 43 % oslovených uživatelů.
Průzkum však neukázal tak výrazný v užívání instant-messagingu, o jakém se všeobecně hovoří. Pro obchodníky z výsledků průzkumu tedy vyplývá, že ke komunikaci se zákazníky je instant-messaging nadále relevantním kanálem i vedle sociálních sítí.
Bohužel z výsledků průzkumu poskytnutých médiím není jasné, jestli instant-messaging v rámci sociální sítí (např. Facebook Chat na Facebooku či Google Talk na Google Plus) je počítán mezi využívání sociálních sítí nebo instant-messagingu.
Zdroj: Mediaresearch, ChannelWorld.cz