Podle 30 % dotázaných českých IT profesionálů bude mít BYOD ze všech současných trendů v oblast informačních technologií během následujících třech letech největší dopad na firemní IT prostředí. Vyplývá to alespoň z průzkumu společnosti Cisco mezi 511 účastníky odborné konference Cisco Connect pořádané letos v dubnu.
BYOD (Bring Your Own Device) je označení pro koncept, kdy si zaměstnanci přinášejí do zaměstnání vlastní zařízení a jeho prostřednictvím pracují a přistupují k firemní síti. Více než polovina (54 %) oslovených IT profesionálů uvedla, že již k práci používá své soukromé zařízení jako je přenosný počítač, chytrý mobil nebo tablet.
Jiří Devát, generální ředitel české pobočky společnosti Cisco, ve zprávě pro média uvedl, že pokud zaměstnanec může pracovat na vlastním zařízení, které běžně používá v soukromí, má to prý pozitivní vliv na jeho spokojenost, motivaci a produktivitu.
„Data z USA ukazují, že ekonomický přínos konceptu BYOD se pohybuje v řádu minimálně stovek dolarů na každého zaměstnance za rok. To je částka, která ve firmách s desítkami či stovkami lidí hraje roli,“ uvedl šéf české pobočky společnosti Cisco v tiskové zprávě.
Zajištění bezpečnosti pro BYOD pokulhává
Podle společnosti Cisco je nezbytné, aby se při uplatňování konceptu BYOD bezpečnostní opatření přesunula z ochrany zařízení k ochraně samotné sítě. Je to logické, protože firma nemůže mít stoprocentní kontrolu nad bezpečností soukromých zařízení svých zaměstnanců, která nejsou využívána jen k pracovním účelům.
Nicméně podle průzkumu mezi účastníky konference Cisco Connect více než čtvrtina (27 %) z těch zaměstnanců, kteří mohou používat v práci svá soukromá zařízení, nemá k dispozici zabezpečený přístup k firemní síti.
„Pokud firma uvažuje o zavedení BYOD, a nejen tehdy, mělo by k bezpečnostním standardům patřit zejména ověřování uživatelů, bezpečné připojení a kontextové řízení přístupu k informacím,“ uvedla společnost Cisco ve zprávě pro média.
Definována pravidla pro používání soukromých zařízení k pracovním účelům má dle průzkumu společnosti Cisco 59 % českých firem. Dalších 8 % se taková pravidla chystá zavést v nejbližších šesti měsících. Na druhou téměř 9 % respondentů uvedlo, že o existenci takových pravidlech vůbec neví.
Zdroj: Cisco ČR, ChannelWorld