Necelá třetina nakupujících (30 %) se rozhoduje mezi nabídkou několika e-shopů, které si předtím našla. Další čtvrtina dotázaných zákazníků začne nejprve porovnáním cen na specializovaných srovnávačích a až potom si o prodejci, který nabízí nejnižší cenu produktu, zjišťuje více.
Rovnou do svého oblíbeného e-shopu zamíří při nákupu jen 16 % dotázaných spotřebitelů. Vyplývá to z průzkumu Asociace pro elektronickou komerci.
„To jen potvrzuje, jak důležité je pro internetové obchodníky spokojený zákazník – rád se do kvalitního e-shopu vrátí,“ shrnul v oznámení výkonný ředitelAPEK Jan Vetyška.
Prohlédnout v kamenné, koupit v internetové
Důvěra v nakupování po internetu a dobré zkušenosti postupně mění strategii výběru zboží, uvádí APEK.
Zatímco v roce 2012 si občas zašlo do kamenného obchodu prohlédnout a vyzkoušet zboží 56 % dotázaných nakupujících, loni to bylo 46 %. Téměř vždy pak takový postup volí jen 5 % nakupujících.
„Čím dál méně zákazníků vyráží do běžných obchodů na ‚obhlídku‘. E-shopy v poslední době hodně zapracovaly na vizuálním i informačním komfortu, navíc mají důvěru spotřebitelů. Ti tedy rovnou objednávají vybrané produkty bez dalšího váhání,“ dodal Jan Vetyška.
Na jednu stranu opadá efekt tzv. showroomingu a zákazníci si zboží již vybírají rovnou na internetu. Na druhou stranu ke srovnání využívají srovnávače, které do určité míry odebírají e-shopům identitu.
Výzkum připravila Asociace pro elektronickou komerci ve spolupráci s výzkumnou agenturou Mediaresearch na vzorku 1750 respondentů reprezentujících českou internetovou populaci.
Zdroj: APEK