Hlavní navigace

Proficio: Dvě třetiny českých firem zaznamenaly během pandemie pokles tržeb

24. 5. 2021
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © bodnarphoto - Fotolia.com
Z průzkumu vyplývá, že 70 % klesly tržby, 44 % zaznamenalo výrazný odliv zákazníků. Firmy však věří, že po rozvolnění opatření se část nakupujících vrátí do kamenných obchodů.

Společnost Proficio ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK zjišťovala, jak se českých firem a jejich zákazníků dotkla pandemie z pohledu byznysu.

Většině (70 %) oslovených firem podnikajících v oblasti obchodu, služeb a výroby, klesly v průběhu pandemie tržby, nárůst zaznamenalo jen 15 % podniků. Téměř dvě třetiny (60 %) respondentů uvedlo, že přišli kvůli pandemii o objednávky.

Více jak třetina podniků (37 %) navíc přiznává, že jejich zákazníci, a to jak firmy, tak jednotlivci utrácejí mnohem méně, 35 % pak zaznamenalo i snížený objem nákupu zboží a služeb. 31 % firem uvedlo, že jejich zákazníci jsou opatrnější, váhavější, déle vybírají a zároveň mají mnohem větší zájem o slevy.

Průzkum ukázal zásadní rozdíl mezi rekordním růstem u klasických e-shopů [...] a firmami, které se zabývají například výrobou, službami, nebo maloobchodem, kde zaznamenáváme zcela opačný trend,” vysvětluje šéf Proficia Petr Halík.

I přes problémy věří ve světlejší zítřky

Z průzkumu také vyplynulo, že na rozdíl od e-shopů, kde největší skupinu mezi nově příchozími nakupujícími tvořili senioři, oslovené podniky (61 %) zaznamenaly největší nárůst nových zákazníků ve věkové skupině od 36 do 50 let a naopak senioři (65 +) nakupovali více než před pandemií pouze u 3 % dotázaných.

Společnosti se podle průzkumu potýkají i s dalšími těžkostmi – téměř polovina z nich (42 %) má problémy s dodavateli a díky tomu nedostatek zboží na skladě (30 %).

Opět téměř polovina respondentů (42 %) musela pozastavit, nebo úplně zrušit některé své služby, 28 % přestalo zcela prodávat některý sortiment zboží a stejné procento si stěžuje na špatně fungující přepravu.

Firmy se dle Proficia však snažily vyjít zákazníkům vstříc a byly během pandemie aktivní – 36 % například vylepšilo stávající služby a 16 % spustilo některé zcela nové. Část firem (20 %) rozšířila pro své zákazníky nabídku zboží, 20 % ji na základě poptávky změnilo.

MMF24

Pouze 3 % dotázaných uvedlo, že si zákazníci stěžovali na služby více než před pandemií. Budoucnost podle průzkumu vidí většina pozitivně – 64 % očekává, že část nakupujících se vrátí do kamenných obchodů.

Zdroj: Proficio

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Enehano: ChatGPT si vyzkoušela už více než třetina Čechů, pomáhá jim i v práci
Enehano: ChatGPT si vyzkoušela už více než třetina Čechů, pomáhá jim i v práci
Výhody a možnosti efektivního řízení projektů s Trello
Výhody a možnosti efektivního řízení projektů s Trello
IDC: Prognóza se zlepšuje, trh chytrých telefonů letos vyroste o 6 %
IDC: Prognóza se zlepšuje, trh chytrých telefonů letos vyroste o 6 %
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram