Konzultační společnosti Proficio očekává, že letošní slevová akce Black Friday bude mnohem silnější než ta loňská, a tržby e-shopům porostou až o 20 %.
Společnost sledovala třítýdenní období před, při a po Black Friday. Z čísel předchozích let jasně vyplývá, že po Black Friday tržby e-shopům klesají, naopak rostou v týdnu, kdy samotná akce probíhá.
V roce 2018 to bylo o 32 %, stejně, jako v roce 2019, v roce 2020 to už bylo ale jen o 10 %. Loni měl tedy Black Friday na růst tržeb zatím nejnižší vliv. Nejsilnější byl také pokles v následujícím týdnu – tržby se propadly o 20 %.
„Black Friday je dlouhodobě zajímavá příležitost jak pro zákazníky, tak pro e-shopy. Někdo na něj dokonce čeká celý rok, aby si mohl koupit zboží za výhodnější ceny,“ vysvětluje Petr Halík, CEO ve společnosti Proficio.
„Obrovský nárůst e-commerce v roce 2020 však působil, že akce tak trochu zapadla. Letos se ale růst zpomalil a jsme opět blíže normálu z roku 2019 – tedy očekáváme, že lidé se opět vrátí ke svým nákupním zvyklostem,” dodává.
Black Friday jako příležitost pro nákup vánočních dárků
Z dat podle Proficia dále vyplývá, že Češi utrácejí týden po Black Friday ještě méně než týden před akcí, a to navzdory blížícím se Vánocům. Je tak pravděpodobné, že většinu vánočních dárků nakoupí právě v průběhu týdne Black Friday.
Pro 73 % respondentů jde o vhodnou příležitost pro nákup vánočních dárků, podle 53 % navíc letos hrozí, že zboží bude zdražovat, a tak je lepší dárky nakoupit dříve. I proto je zajímavý benefit prodloužené lhůty pro vrácení zboží zakoupeného během Black Friday až do dnů po vánočních svátcích.
Proficio upřesňuje, že i když objemy online nákupů každoročně rostou, samotný Black Friday dosud zaznamenával čím dál menší výkyvy. Letos by se však mohlo jednat o rozdíl 20 až 30 %.
Zdroj: Proficio