Společnost JDA zveřejnila výsledky studie zaměřené na multikanálový prodej, která ukázala na zásadní nepoměr mezi investovanými prostředky a výsledky, které tyto investice přinesly. Před veškerý vložený čas, peníze a energii se multikanálový prodej vyplácí jen 16 % dotázaných společností.
Důvod ztenčujících se marží je jednoduchý: příliš vysoké náklady na splnění objednávky. Celých 67 % respondentů uvedlo, že v reakci na snahu prodávat napříč prodejními kanály tyto náklady rostou. Nejnákladnější je podle respondentů vyřizování reklamací (71 %), přímé dodávání zboží zákazníkovi (67 %) a dodávání zboží k vyzvednutí na odběrném místě (59 %).
Navzdory tomu se vyšší efektivita logistiky neobjevuje na prvních místech žebříčku priorit, co se zlepšení týče. Nejvíce respondentů (57 %) uvedlo, že jejich výsledky zlepší investice do nových zákaznických zkušeností. Když byli dotázáni na faktory růstu pro rok 2015, nejčastěji (53 %) zmínili utlumení kamenných prodejen ve prospěch on-line obchodů.
„Pokaždé, když přijmou objednávku v e-shopu, mají prodejci několik možností, jak ji splnit. Mohou produkt stáhnout z místní prodejny, mohou jej poslat z centrálního skladu nebo ho nechat přivézt přímo od dodavatele. Studie ukazuje, že většina obchodníků se v tomto ohledu neumí efektivně rozhodovat, ale ani se na tento problém příliš nezaměřují,“ uvedl Kevin Laquinto, CMO společnosti JDA.
Na druhou stranu, prodejci si důležitosti multikanálového prodeje uvědomují. Pro 71 % respondentů představuje velkou prioritou, do které bude investováno v průměru 29 % všech výdajů za rok 2015. Tyto prostředky nejčastěji půjdou do dopravy a logistiky (88 %) a dostupnosti zboží pro splnění objednávek (85 %).
Studie se zúčastnilo přes 400 ředitelů firem prodávajících nebo vyrábějících spotřební zboží z celého světa.
Zdroj: IDG News Service