V letošním prvním kvartále přesáhl objem prodeje cartridgí do inkoustových tiskáren prodeje tonerů do laserových zařízení pětinásobně. Vzhledem k výši investice však oba typy výrobků zaujímaly na celkové hodnotě prodeje daleko vyrovnanější podíly, přičemž v letošních prvních třech měsících převážily s 53% podílem catridge do inkoustových tiskáren. V souhrnu narostly kusové prodeje celé komodity o 17 % při 10% meziročním nárůstu obratu.
U cartridgí dávali i v první čtvrtině letošního roku spotřebitelé přednost originálním výrobkům, tedy těm se stejnou značkou jako je tiskové zařízení. Originální cartridge tvořily tři čtvrtiny celkových prodejů a vzhledem k vyšší průměrné ceně se tyto výrobky podílely na celkovém obratu z 83 %. V průměru za ně kupující zaplatili přes 400 Kč, tedy zhruba 1,6krát více než za neoriginální náplně.
Tonerů do laserových tiskáren se meziročně prodalo zhruba o desetinu více, ale díky poklesu celkové průměrné ceny přírůstek tržeb dosáhl pouze 4 %. Také u tonerů se v největší míře prodávaly právě originální výrobky, i když meziročně jejich podíl klesl o 7 procentních bodů na úkor neoriginálních tonerů. Ty se v letošních třech měsících prodávaly v průměru za 950 Kč, což při srovnání s originálními výrobky představovalo cenu poloviční.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Retail and Technology GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Retail and Technology se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Retail and Technology působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.