Mezi dětmi a mladými lidmi je již delší dobu velmi populární sledování tzv. let's play videí na YouTube. Pokud jste se s tímto fenoménem dosud nesetkali, jde o komentované hraní počítačových her, kde video zabírá obrazovku s herním prostředí a youtuber, tedy majitel kanálu, je buď jenom slyšet, případně je i vidět v malém okénku v rohu nebo na spodku obrazovky.
Proč o tomto fenoménu píšeme na ChannelWorldu? Cílová skupina těchto videí je v zásadě téměř totožná s cílovou skupinou prodejců herních počítačů a příslušenství!
Raději se dívat, než hrát
O popularitě let's play nejlépe svědčí počet odběratelů příslušných kanálů. Světovým lídrem je v tomto ohledu švédský mladík s přezdívkou PewDiePie, jehož publikum čítalo ke dni vydání tohoto článku téměř 33 milionů uživatelů. PewDiePie je vůbec nejodbíranějším kanálem na YouTube s velkým náskokem na další v pořadí.
V česko-slovenském prostředí je potřeba počítat s poněkud skromnějšími čísly. Největší publikum v rámci bývalé federace má v současnosti youtuber ze Slovenska s přezdívkou Gogo, jehož kanál GogomanTV měl ke dni vydání článku bezmála 800 tisíc odběratelů.
Je však nutno brát v potaz, že Gogo ve svých videích nemluví anglicky (či jiným světovým jazykem), nýbrž slovensky.To znamená, že jeho publikum je z naprosté většiny omezeno na ČR nebo SR; 800 tisíc odběratelů (jakkoliv jistě ne vždy půjde o reálné uživatele) přitom představuje téměř 5 % společné populace obou zemí!
Známé tváře, po kterých je poptávka
Gogo však zdaleka není jediný. Spolehlivým způsobem, jak najít nejpopulárnější youtubery v české a slovenské komunitě, je podívat se na první řádek seznamu hostů nejrůznějších herních setkání (tzv. conů), zejména týkají-li se populárního Minecraftu.
Vstupenky na CeBIT zdarma: stačí hlasovat pro IT výrobce a distributory roku 2014 a na závěr po vyplnit přihlášku na uvedeném odkazu. Hlasujte zde.
Namátkou – na Craftconu kromě Goga vystoupili youtubeři MinecraftBoxCZ (300 tisíc odběratelů), Expl0ited (233 tisíc), Ati (193 tisíc) a řada dalších.
Popularitu youtuberů dokreslují i údaje Ochranného svazu autorského, který v žebříčku deseti tuzemských YouTube kanálů, jež v roce 2013 zaznamenaly nejvyšší nárůst odběratelů, uvádějí hned šest česko-slovenských let's playerů.
U řady těchto tvůrců došlo s růstem publika k posunu hlavního těžiště tvorby mimo počítačové hry směrem ke klasickému vlogování. To však nic nemění na tom, že jejich cílovou skupinou zůstávají (z velké většiny) chlapci a mladíci s velmi pozitivním vztahem ke gamingu.
To se projevuje na akcích jako je již zmíněný Craftcon. Fanoušci zde mohou setkat se svými oblíbenými youtubery tváří v tvář, získat autogram nebo si koupit merchandise (trička, náramky, klíčenky a další doplňky se "značkou" jednotlivých youtuberů).
Povaha těchto setkání je ryze komerční, ceny vstupenek dosahují až 599 Kč a zpoplatněna je například i možnost vyfotografování se s youtuberem. Vysoká návštěvnost těchto akcí však poukazuje na to, že youtubeři představují značky, které táhnou.
Nebudete první
Využít marketingový potenciál tuzemských youtuberů se rozhodla již řada subjektů. Řada velkých jmen za sebou má sponzory, což však rozhodně neznamená, že by byl celý prostor zasycen a nebylo zde místo pro další partnerství.
Vybrat si můžete kteréhokoliv tvůrce s jakýmkoliv zaměřením, nejlépe toho, který je nejbližší vašemu sortimentu. Domluvit se můžete na zobrazení reklamy před videem či na jeho závěru, na zapůjčení příslušenství/sestavy/herního titulu pro komentování, na uspořádání prodejní akce (např. s autogramiádou) či na přípravě speciální edice s tváří či značkou příslušného youtubera. Marketingovým nápadům se meze nekladou, proto přejeme hodně zdaru.
Zdroj: ChannelWorld