Tato realita vedla odborníky k domněnce, že velikost iPadu je pro dotykový tablet ta správná. Ale já dospěl k doznání, že během pouhých dvou let, budou tablety velikosti iPadu představovat malou menšinu trhu.
Těžko tomu dnes věřit, dříve však experti diskutovali, zda je zde vůbec mezi telefony a notebooky prostor pro další spotřební elektroniku.
Nyní je zcela jasné, že existují dva hlavní trhy pro dvě velikosti: velikost iPadu s 10“ uhlopříčkou a menší velikost se 7“ úhlopříčkou.
Nejen, že by tyto dva form factory měly být brány v potaz odděleně, v mnoha ohledech by měly být považovány za konkurenty. Ten větší je přenosný (domov, kancelář, kavárna) a ten menší je mobilní (absolutně kdekoliv).
Proč budou malé tablety vládnout spotřebitelskému trhu
Klíčovým atributem, který požene malé tablety do mainstreamu, je nízká cena. Důvody, proč se tomu tak stane, jsou však jako motor masového přijetí podceněné.
Jak nízko se cena dostane? Myslím si, že během následujících dvou let se cenové rozpětí pro 7“ tablety usadí mezi 100 a 200 dolary.
Ano, v tomto cenovém rozpětí se již objevilo mnoho telefonů. Ty však vyžadují bezdrátové služby, které za dobu životnosti zařízení navyšují celkové náklady na vlastnictví o stovky či tisíce dolarů. Za malé tablety spotřebitelé zaplatí jen velmi nízkou cenu – a výdaje tím končí.
Wi-Fi se stává stále více všudypřítomným, jelikož lidé používají vlastní hotspoty – funkce, která umožní připojení několika zařízení přes Wi-Fi k mobilnímu broadbandu.
Nákup levných tabletů bude téměř spontánním rozhodnutím. Stanou se impulzem k nákupu. Lidé si jich koupí několik. Lidé je koupí svým dětem. Děti si je koupí sami.
Skutečným motorem však není jen to, že si je lidé mohou za nízkou cenu dovolit. Nízká cena znamená nízkou hodnotu materiálu, která lidi motivuje používat tablety kdekoliv a pořád, bez toho, aby o tom přemýšleli. Jsou nízko-rizikovou hračkou, kterou můžete nosit s sebou. Je méně pravděpodobné, že je někdo ukradne. V případě ztráty nebo rozbití jsou snadno nahraditelné.
Menší form factor také zvyšuje počet míst a okolností použití tabletů. Jsou méně nápadné a lépe se vejdou do kapsy.
Kupříkladu já bych svůj iPad za 500 dolarů nepoužíval za dále uvedených okolností, ale rozhodně bych použil Google Nexus 7 za 200 dolarů: pláž, restaurace, v kině (buďte v klidu, vypnul bych jej před ukázkami), na túrách, na procházce kolem pochybných čtvrtí, na lodi, atd.
Větší počet míst pro použití znamená vyšší využití a vyšší využití znamená větší požitek. Levnost je funkce. Levnost zvyšuje mobilitu.
Jelikož jsou mobilnější, můžete si je užívat při méně běžném použití. Google Nexus 7, například, je skvělou ukázkou typů využití, kdy lidé tíhnou k menším tabletům.
Nová funkce Google Now a vylepšený Google Voice Search v Androidu verze Jelly Bean, které byly uvedené na Nexusu 7, představují „killer aplikaci“ pro malé tablety: virtuálního asistenta. Obě jsou rychlé, přesné a neskutečně bystré, takže je lidé budou chtít používat každý den po celý den.
Nakonec jsem přesvědčen, že virtuální asistenti pro tablety s iOS i Androidem dokážou na zařízení kontrolovat aplikace. Tato kombinace přemění malé tablety a telefony do počítačů ze Star Treku, které zodpoví otázku, vypnou se, či provedou úkoly za uživatele.
Malé tablety jsou zároveň perfektními stroji sociálního „networkingu“. Telefony jsou populárními zařízeními pro komunikaci na Facebooku, ne však kvůli své velikosti. Jsou příliš malé na vizuální, foto-způsob komunikace na sociálních sítích. Tablety velikosti iPadu jsou také nepraktické, protože jsou méně mobilní. Sedmipalcové tablety jsou však ideální kombinací velké obrazovky a mobility. Nová aplikace Google+ na Nexusu 7 je doposud nejlepší představenou platformou pro sociální sítě. Facebook a Twitter jej budou pravděpodobně následovat s podobně výbornou aplikací pro tablety.
Takže zatímco tablety velikosti iPadu jsou o něco lépe použitelné z pohledu uživatelského rozhraní, menší tablety jsou mnohem šířeji využitelné z pohledu místa a dalších okolností.
A oproti velkým tabletům, které tíhnou k surfování na webu, čtení a e-mailům, menší tablety budou využívány pro více osobní záležitosti – jako virtuální asistenti a zařízení pro sociální sítě.
Proč budou malé tablety vládnout trhu vzdělávání
Trh vzdělávání (především základní a střední školy) je těsně před revolucí tabletů. Pár lidí mimo oblast školství si uvědomuje, že náklady jsou jedinou hlavní bariérou této revoluce.
Nejhůře financované oblasti nebudou platit cenu iPadu, aby vybavily každého studenta tabletem. Ani ty nejbohatší školy nepošlou studenty za dveře ústavu s žádanou, zcizitelnou spotřební elektronikou, jako je iPad.
Tohle je jeden z bodů, které lidé vůbec neberou v potaz, když přemýšlí o nahrazení učebnic tablety: fyzická bezpečnost dětí. Učitelé jsou jí však posedlí a nevybaví děti zařízeními, které by je mohly potenciálně ohrozit.
Apple chce ovládnout budoucnost publikování, což představuje trh interaktivních multimediálních e-knih. Klíč k získání tohoto trhu spočívá ve vzdělávání vydavatelského odvětví. Apple chce použít svůj produkt iBook Author tak, aby všichni mohli vytvářet vzdělávací materiály. Chtějí budoucí generaci autorů vštípit „applovský způsob“ publikování.
To se však nestane, dokud základní a střední školy nebudou používat iPady. A to nenastane s iPadem za 500 dolarů.
Menší, levnější iPad je klíč Applu k ovládnutí budoucího publikování, a to je důvod, proč věřím současným spekulacím o tom, že Apple letos uvede menší tablet.
Velké tablety jako současný iPad budou populární. Budou však high-endovou minoritou. Budoucnost patří malým tabletům jako je Nexus 7 a připravovaný mini iPad.
Autor píše o technologiích a tech kultuře (mmj. na americkém Computerworldu). Kontaktovat jej můžete na Elgan.com, nebo se můžete přihlásit k jeho bezplatnému newsletteru – Mike’s List.