Maloobchodníci by se měli připravit na nový trend tzv. in-line nakupování, který se již rozmáhá v zahraničí a v omezené míře jeho vzestup lze již pozorovat i na českém trhu.
Jde o nakupování v kamenných obchodech s využitím internetu, které je do značné míry podporováno rozmachem chytrých mobilů.
Nakupující chtějí produkty vidět a vyzkoušet si je, ovšem zároveň také chtějí porovnávat ceny a mít přístup k podrobnějším informacím o produktech, aniž by při nakupování v kamenné prodejně museli vystát frontu.
Nikterak přelomové zjištění vzešlo ze zkoumání amerického trhu během roku 2012, které společně zpracovaly Kodaňský institut studií budoucnosti a oddělení telekomunikační společnosti Ericsson studující chování spotřebitelů.
Přichází in-line shopping: jak se v praxi projevuje?
In-line shopping představuje širší škálu novinek v chování spotřebitelů, jako jsou třeba drobné platby prostřednictvím smartphonů. Dále jde pak o skenování čárových kódů zboží chytrých mobilem např. za účelem získání dalších informací o zboží na internetu nebo stahování slevových kupónů právě do mobilu.
Společnost Ericsson upozorňuje na mizící hranici mezi off-line a on-line světem, kterou dokládá tvrzením, že globálně 40 % vlastníků chytrých mobilů přistupuje k internetu ještě dříve, než ráno vůbec vstane z postele.
Od toho se prý odvíjí i nákupní chování. Zákazníci se již nespokojí s prostým e-shopem nebo kamennou prodejnou. Nově si žádají pro nákup i mobilní aplikace a chtějí jednotlivé nákupní kanály vzájemně kombinovat, jak se jim to právě hodí.
Průzkum ukázal, že pouzí provozovatelé e-shopů mohou u zákazníků pohořet, protože u osmi z dvanácti zkoumaných kategorií zboží včetně PC a elektroniky dávají zákazníci přednost kombinaci nákupu přes internet s návštěvou kamenné prodejny před výhradním nákupem přes internet.
Zdroj: Ericsson