Přestaňme označovat IoT za technologii

14. 8. 2018
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: NicoElNino @ fotolia.com
Daniel Callahan ve svém komentáři přiznává vlastní vinu a poté rozebírá, proč internet věcí není technologie a proč se nevyplatí jej takto označovat, zejména před samotnými zákazníky.

Ano, děláme to všichni. Každý analytik, výrobce nebo zákazník alespoň jednou označil internet věcí za technologii. Já sám jsem to zdaleka neudělal jen jednou, podobně jako řada mých velmi talentovaných a informovaných kolegů.

Jenomže tomu tak není. Je to pouhá zkratka a zjednodušení, a pokud budeme internet věcí považovat za technologii, můžeme v důsledku toho uškodit jeho širšímu nasazení. Ve skutečnosti je to totiž o složitější.

Internet věcí není technologie, nýbrž způsob řešení problémů zahrnující celou škálu technologií a služeb. Jinými slovy, pokud se na internet věcí budeme dívat „pouze“ jako na technologii, budeme mu křivdit.

„Vzal bych si jeden internet věcí, prosím.“

Žádný zákazník nemůže přijít za výrobcem a říci: „Vzal bych si jeden internet věcí, prosím.“ Ve skutečnosti se vždy jedná o složitější projekt, který sice zahrnuje jednoho lídra (konzultanta nebo integrátora), jenž se však neobejde bez dalších partnerů.

Můj kolega Ezra Gottheil používá hezkou analogii se stavebnictvím. Pokud chcete novou budovu, zpravidla si najmete jednu firmu, která vše zastřeší (výše zmíněný integrátor), ale zároveň si musí sehnat další specializované subdodavatele (partnery nebo ISV).

Jistě, blížíme se chvíli, kdy budou k dispozici předintegrovaná řešení na klíč, ale i ta budou zahrnovat technologie a komponenty od vícera výrobců, zejména pokud půjde o projekty kombinující IoT s AR/VR, blockchainem nebo analytickými nástroji.

Když technologie děsí

Zároveň je nutné dodat, že veškeré používané komponenty (od čidel a serverů až po konzultační služby) existují již celá desetiletí. Internet věcí lze vnímat jako nový atraktivní název pro něco velmi běžného – integraci různých prvků do uceleného řešení.

V Technology Business Research jsme navíc přesvědčeni, že pokud přijdete za zákazníkem a řeknete mu, že by měl „nasadit novou převratnou technologii“, první přirozenou reakcí takového zákazníka je začít couvat.

Pod „převratnou technologií“ si totiž v první chvíli nepředstaví její výhody, nýbrž velký a dlouhodobý závazek spojený s obavami obavy z vysokých nákladů na transformaci. Málokomu se chce vyrvat své IT i s kořeny a nahradit je něčím novým a neznámým.

Postupně, ne radikálně

Domnívám se, že by výrobci a jejich partneři měli změnit přístup. Napřed by měli zjistit, co přesně zákazníka trápí, a poté navrhnout řešení v podobě využití konceptu (nikoliv technologie!) internetu věcí, racionálně a krůček po krůčku.

Namísto naprostého překopání současného IT vybavení lze do existujících systémů postupně přidávat konektivitu, čidla a integrovat je s analytickými nástroji. I zastaralá řešení je možná tímto způsobem osvěžit a dodat jim nové funkce.

Takto probíhá skutečná evoluce a řešení problémů – skrze využití konceptu internetu věcí, souvisejících technologií a interních a externích zdrojů dat, které společně zvýší efektivitu a umožní zákazníkům získávat užitečné poznatky.

Označovat internet věcí za technologii je projevem lenosti. Nazývejme věci pravými jmény, v tomto konkrétním případě novým přístupem k nasazování a využívání technologií tak, aby pomohly zákazníkům čelit současným obchodním výzvám.

bitcoin_skoleni


Autor je výzkumný analytik působící v Technology Business Research.

Zdroj: IDG News Service

Čtěte dále

AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu