Nejvíce nakupují před Vánocemi v českých internetových obchodech lidé mezi 15 a 49 lety (36 %). Takové jsou závěry výzkumu GfK Czech, kterého se zúčastnilo 1 000 respondentů ve věku 15 až 79 let formou osobního dotazování (CAPI).
Nejčastěji lidé nakupují v českých internetových obchodech (25 %). V aukcích nakupuje jen 5 % a zahraničních e-shopech 2 % dotázaných. Rovných 80 % uživatelů se alespoň někdy seznamuje s produktem v kamenné prodejně a na produkt se přijde vždy podívat 9 % dotázaných. Více tak činí ženy (85 %) než muži (75 %).
Zdroj: GfK Czech (září, 2010)
„Lidé stále na internetu nakupují nejčastěji proto, že ušetří,“ uvedl Jaroslav Jíra, ředitel pro obchod a marketing GfK Czech. „Nižší cenu uvádí jako hlavní důvod 71 % těch, kteří na internetu hodlají nakupovat před Vánoci i letos. Nicméně i pohodlí nákupu je podstatné, a to pro celou polovinu respondentů. Oceňují, že mohou snadněji porovnat nabídky, vyhnou se chození po obchodech a také to, že je jim zboží doručeno až do domu. Není nijak překvapivé, že chození po obchodech se raději vyhnou muži (57 %) než ženy (42 %) a odpadající nošení nákupů vítají více ženy (52 %) než muži (46 %),“ dodal Jíra.
Kdo nakupuje online?
Nejméně nakupují před Vánocemi na internetu obyvatelé Zlínského kraje (93 % nenakupuje). Naopak nejvíce využívají internetu k předvánočním nákupům Pražáci (36 % nakupuje), lidé z Královéhradeckého (35 %), Jihomoravského (33 %) a Olomouckého (32 %) kraje.
Co letos plánují nakupovat?
Lidé letos plánují nakupovat před Vánocemi knihy (32 %), hračky (30 %), oblečení (28 %), zkrášlovací výrobky (27 %) a CD/DVD/hry (26 %). Ženy budou výrazně častěji kupovat oblečení a hračky, muži dárkové poukazy a vše, co souvisí s digitálním fotografováním, nebo televizory a DVD.
Zdroj: GfK Czech (září, 2010)