Malé e-shopy mají oproti svým větším konkurentům mnoho výhod. Vsadíte-li místo kvantity na kvalitu a budete-li nabízet zboží s nějakou přidanou hodnotou, nemusíte se obávat, že si vás zákazníci nenajdou. Každé zboží má svého kupce, je jen potřeba umět ho prodat.
V současné době mezi sebe dělí pětinu z celkového obratu e-shopů několik málo velikánů, jako jsou Alza.cz, Mall.cz nebo Kasa.cz. „Zbylých“ 80 % si mezi sebe v různém poměru dělí více než 40 000 e-shopů středních a malých velikostí.
Podle prognóz odborníků se rozdíly mezi velkými a malými e-shopy budou nadále zvětšovat, přičemž internetové obchody střední velikosti budou spíše ustupovat do pozadí nebo úplně upadat.
Naději na úspěch mají naopak právě menší e-shopy, které jsou více specializované, a kromě samotného zboží nabízejí také doplňkové služby a mají čas na péči o své zákazníky.
Ať už provozujete e-shop jako svůj hlavní předmět podnikání, nebo je pro vás doplňkovým prodejním kanálem ke kamenné prodejně, snažte se svým zákazníkům nabídnout co nejkomplexnější nabídku služeb od kvalitních popisků a fotografií přes zákaznický servis až po výběr co nejpohodlnějšího doručení objednaného zboží. Zkrátka musíte být lepší než vaše konkurence, tedy e-shopy zhruba stejné velikosti, jako je ten váš.
V prvé řadě se snažte svou konkurenci dobře poznat a zjistit, co můžete udělat jinak, lépe. Také věnujte čas svým potenciálním zákazníkům. Vytipujte si, jací lidé budou tvořit vaši cílovou skupinu, a od začátku směřujte svůj zájem především k nim.
Pokud se ve svém internetovém obchodě specializujete na určité druhy výrobků, naděje na úspěšný prodej zvýšíte tím, nabídnete-li svým zákazníkům něco navíc. Můžete poskytovat poradenství nebo zařizovat pravidelný servis zakoupených produktů.
Jste-li opravdovým odborníkem ve svém oboru, můžete svůj e-shop doplňovat také o praktické články týkající se vašeho sortimentu či aktivně působit na sociálních sítích.
Podrobné popisky nabízeného zboží a detailní fotografie z několika úhlů jsou pro prodej přes internet samozřejmostí, přesto někteří obchodníci tyto náležitosti podceňují. Když zákazníci nemají možnost osahat si výrobky ještě před koupí, prokažte jim tu laskavost a zprostředkujte jim co nejvěrohodnější, alespoň virtuální zobrazení.
Jak již bylo i v našich článcích několikrát řečeno, většina lidí dnes upřednostňuje osobní odběr před doručováním poštou nebo dopravními společnostmi. Snažte se jim proto tuto možnost nabídnout.
Osobní odběry můžete vyřizovat – stejně jako celou správu internetového obchodu – z domova. Pokud na tuto variantu nemáte dostatek prostoru, využijte služby výdejních míst, kterých v České republice neustále přibývá. Případně můžete zákazníkům do určité vzdálenosti rozvážet sami.
Ať už je váš e-shop velký nebo malý, zavedený nebo teprve „v plenkách“, je dobré udržovat si nadhled a pozitivní mysl. Postavte se k online podnikání čelem, radosti i strasti přijímejte se vztyčenou hlavou. Buďte fér k sobě i ke svým zákazníkům.
Autor je CEO společnosti Shoptet.cz.