Průzkum společností PayPal a Ipsos ukázal, že nakupování přes mobilní zařízení roste téměř třikrát rychleji než celý sektor elektronické komerce.
Složená roční míra růstu (CAGR) pro oblast mobilního nakupování v období 2013 – 2016 se odhaduje na 42 % oproti 13% růstu celého sektoru elektronického obchodu.
„Nacházíme se na pomezí éry, kdy na prvním místě budou zákazníci nakupovat na mobilních zařízeních. Ve společnosti PayPal jsme svědky růstu mobilního nakupování z méně než jednoho procenta celkového objemu plateb na více než dvacet procent v roce 2014,“ uvádí Anuj Nayar, senior ředitel pro globální iniciativy ve společnosti PayPal.
Malý, ale dynamický segment
Z hlediska celkového podílu na globálních útratách v on-line obchodech představuje mobilní nakupování stále ještě relativně malý segment. Podle průzkumu tvoří nákupy přes chytré telefony 9 % všech elektronických útrat, nákupy přes tablety pak 5 %.
Obě tyto skupiny jsou ve stínu stolních a přenosných počítačů, ze kterých je prováděno 85 % všech on-line nákupů.
Rozmach mobilního nakupování je však podle PayPalu významný. Třetina respondentů uvedla, že v posledních 12 měsících provedla nákup prostřednictvím chytrého telefonu, a 20 % respondentů nakoupilo přes tablet.
Růst nákupů přes chytré zařízení pohání především mladí dospělí lidé. Věková kategorie 18–34 let stojí za 59 % nákupů přes mobilní zařízení.
Raději z aplikace
Mezi zákazníky převažuje obliba aplikací. Celkem 64 % zákazníků, kteří nakoupili přes chytrý telefon, uskutečnilo svůj nákup z aplikace, zatímco 52 % nakoupilo prostřednictvím webového prohlížeče. Ti, kteří použili obě platformy, pak dávají přednost aplikacím.
Když byli uživatelé chytrých telefonů a tabletů dotázáni na výhody používání aplikace k úhradě nákupů, většina uvedla pohodlí (35 % uživatelů smartphonů/tabletů souhlasí, že je to výhoda) a rychlost (30 %).
Nejčastěji jmenovanou aktivitou majitelů chytrých telefonů v souvislosti s mobilním nakupováním je vyhledávání produktů: 36 % respondentů provedlo v uplynulých 12 měsících vyhledávání informací o produktech, 27 % použilo telefon k vyhledávání umístění a dalších informací o obchodě či firmě a 25 % využilo telefon ke čtení zákaznických či uživatelských recenzí.
Když byli ovšem uživatelé dotázáni, k čemu by chtěli telefon využívat v budoucnu (kromě činností, ke kterým je již použili dříve), mezi nejčastější odpovědi patřily různé platební možnosti.
Celkem 16 % uživatelů chytrých telefonů zvolilo „použití telefonu u pokladny k zaplacení nákupu“ a 15 % uvedlo „objednávku v předstihu před příchodem do provozovny prostřednictvím aplikace či webového prohlížeče“.
Překážky existují jen v hlavách nakupujících
Největší překážkou rychlejšího růstu mobilního obchodování je podle PayPalu skutečnost, že zákazníci si ještě neuvědomují jeho výhody oproti nakupování na zařízeních s větší obrazovkou.
Uživatelé chytrých telefonů, kteří své zařízení nepoužili v posledních 12 měsících k nákupu, jako nejčastěji zatrhávali možnost upřednostňuji online nakupování na jiném zařízení (zvolilo ji 39 % respondentů), příliš malá obrazovka (34 %) a upřednostňuji používání internetu na jiném zařízení (28 %).
Ti, kteří v posledních 12 měsících přes telefon alespoň jednou nakoupili,uvedli mírně odlišné důvody, proč tak nenakupují častěji: příliš malá obrazovka (34 % respondentů), upřednostňuji online nakupování na jiném zařízení (27 %) a obavy o bezpečnost online nákupů z mobilního zařízení (21 %).
Průzkumu se zúčastnilo 17 500 spotřebitelů z 22 zemí.
Zdroj: PayPal