Podle informací internetového obchodu Kasa.cz vzrostl v posledním roce počet lidí, kteří na internetu nakupují více než pětkrát za rok. Podíl této skupiny nakupujících na Kasa.cz se zvýšil na rovnou polovinu, zatímco na Hej.sk poklesl. Opačně dopadly statistiky počtu příležitostných kupujících s frekvencí 2-5krát za rok. V České republice jich meziročně ubylo, kdežto na Slovensku přibylo.
Zdroj: Kasa.cz, Hej.sk (duben, 2010)
Kolik utratí?
Slováci v porovnání s Čechy na internetu utrácejí menší částky. Za méně než tisícovku ročně nakoupí 17 % slováků, zatímco v ČR tvoří tuto skupinu jen 9 % zákazníků. Celkově se podíl této skupiny v obou zemích zvýšil. Naopak poklesl podíl lidí, kteří online ročně utratí přes 10 tisíc – v ČR z 52 % na 45 % a v SR z 52 % na 38 %.
Zdroj: Kasa.cz, Hej.sk (duben, 2010)
Kdo nakupuje nejvíce?
Typický Čech nakupující na internetu je podle statistik zmíněných obchodů zaměstnaný nebo podniká, čistý měsíční příjem jeho domácnosti se pohybuje mezi 20-40 tisíci a bydlí v sídle s méně než 100 tisíci obyvateli. Zajímavé je, že nakupujících důchodců je stejně jako zákaznic z řad žen na mateřské dovolené – v obou případech se jedná zhruba o desetinu.
Přibližně 60 % českých zákazníků, je mladších 40 let, zatímco na Slovensku jsou to přitom tři čtvrtiny. V obou zemích jsou v řadách nakupujících na internetu zastoupena obě pohlaví rovným dílem. Rozdíly najdeme v podílu vysokoškolsky vzdělaných zákazníků, kdy vysokou školu v ČR má 23 % nakupujících, na Slovensku 40 %. Z hlediska povolání v obou zemích nejvíce nakupujících tvoří úředníci a pracovníci v kancelářích (26 %) a nejméně zemědělci a manuálně pracující bez kvalifikace (méně než 1 %).
Jaký druh platby a dopravy preferují?
Pro Čechy patří podle obchodu Kasa.cz mezi nejdůležitější aspekty nakupování na internetu cena, rychlost dodání, kvalita doručení, šíře nabídky a zákaznické služby. Slováci mají obdobné preference, ale nelpí na rychlosti dodání, nevyžadují služby s přidanou hodnotou a místo toho chtějí mít možnost platit hotově při převzetí zboží.
S tím souvisí zjištění, že dominantním způsobem platby a doručení zboží nakoupeného přes internet zůstává dobírka, kterou v ČR využívá 58 % a v SR 49 % zákazníků e-shopů. Oba národy jsou zatím vůči placení internetových nákupů relativně nedůvěřiví, proto v obou zemích je 9 z deseti nákupů placených při převzetí zboží. A navíc pouze každý jedenáctý nákup zaplatí Češi a Slováci před dodáním zboží.
V ČR si vyzvedává objednávky na prodejně jen 31 % zákazníků, zatímco na Slovensku je to rovných 40 %. Z toho 16 % Slováků zaplatí na pobočce kartou, přičemž v ČR tuto metodu využívá jen 8 % zákazníků. Dvě procenta nákupů realizují Češi na splátky, Slováci tak činí ve třech procentech případů.
Zdroj: Kasa.cz, Hej.sk (duben, 2010)
K dalšímu čtení doporučujeme průzkum na podobné téma od agentury Mediaresearch.