Inovační studio Pixelmate uvádí, že ještě v roce V roce 2010 investovalo celosvětově do implementace digitálních technologií 4 % netechnologických společností, v loňském roce už se podle společnosti jednalo o více než 22 %.
V tomto kontextu Pixelmate odhaduje, že v České republice se v současné době podíl netechnologických firem ochotných digitalizovat pohybuje kolem 15 %. To je podle firmy téměř dvakrát více než před pěti lety.
ČR digitalizuje, ale pomaleji
Z dat průzkumu Going Digital, který vypracovala Harvardova univerzita, podle Pixelmate dále vyplývá, že investice do digitalizace dosáhnou v roce 2022 celosvětově téměř dvou bilionů dolarů. Za pět let by se tak investice měly zvednout o 16,7 %.
Celosvětový vzestupný trend kopíruje dle Pixelmate také Česká republika. Tendence digitalizovat je u nás ale podle společnosti pomalejší, ačkoli si většina firem uvědomuje, že bez digitalizace ztratí efektivitu, a tím i konkurenceschopnost.
„Digitalizace ve smyslu ochoty inovovat u nás probíhá pomaleji než v zahraničí,“ říká spoluzakladatel Pixelmate Matyáš Mandík. „Firmy ji totiž chápou jen jako nutné zlo. Tím se od zahraničí hodně lišíme. Firmy, které si včas uvědomily tlak na digitalizaci, mají výhodu.
Podle Mandíka v ČR v současné době digitalizuje asi jen 15 % středně velkých společností, a dokonce méně než 10 % korporátů, přičemž je k tomu většinou nutí samotný trh nebo konkurence. Nejblíže k novým technologiím mají nepřekvapivě startupy.
„Z korporátů se nejvíce digitalizuje v bankovním a finančním odvětví, naopak nejvíce zaostávají přepravní firmy a gastro. Z naší zkušenosti také vyplynulo, že malé firmy z výrobních oborů nebo dopravní společnosti si neuvědomují, že potřeba digitalizovat se vztahuje také na ně,“ upřesňuje Mandík.
Digitalizace je drahá, ale nezbytná
Podle IDC bude v příštím roce necelá třetina firem vyčleňovat 10 % z příjmů pro naplňování své digitální strategie. Pixelmate dodává, že počet tuzemských firem, které budou ochotny vyčlenit 10 % svých příjmů na digitalizaci, bude zhruba poloviční.
Digital Marketing Institute podle společnosti zjistil, že 60 % profesionálů se bojí změny v souvislosti s digitalizací. Firmy se obávají výše finanční investice, a to i přesto, že si uvědomují důležitost a nezbytnost digitalizace si uvědomují.
„Na otázku financování digitalizace není možné pohlížet v úrovni celkové investice. Je třeba si uvědomit, kolik peněz je potřeba na to, aby firma mohla například začít vydělávat v onlinu, a spočítat si profitabilitu takového kroku,“ uzavírá Mandík.
Zdroj: Pixelmate