Studie společnosti Pipedrive s názvem State of AI in Business Report 2024 odhalila, že bezmála polovina (48 %) podniků uvádí jako hlavní překážku pro přijetí umělé inteligence nedostatek znalostí.
Nezanedbatelnou brzdou je ovšem také otázka důvěry (40 %), citlivých dat (27 %) a bezpečnostních rizik (26 %). Podle Pipedrive ale rozhodně není možné mluvit o nechuti uplatnit AI v byznyse.
Jen 4 % respondentů totiž zmínila jako překážku v jejím zavádění „odpor stakeholderů“, což poukazuje na to, že mezi investory, obchodními partnery a dalšími osobnostmi firemního zákulisí je o umělou inteligenci velký zájem.
Hlavní motivací těch, kdo AI už ve firmě používají, je zvýšení produktivity (79 %). Klíčové je také shromažďování informací (42 %) a vylepšování interakce se zákazníky a jejich spokojenosti. Navzdory rozšířené představě jen 22 % firem vnímá používání AI jako úsporné opatření.
ChatGPT a spol.
Report společnosti Pipedrive také ukazuje, že co se týče zavádění AI, vede jednoznačně virtuální asistent od OpenAI. ChatGPT používá více než každá osmá firma (86 %) z těch, které pracují s generativní umělou inteligencí. Na trhu je platforma 3,7krát rozšířenější než druhý nejoblíbenější nástroj Siri (24 %).
První pětku pak doplňují Google Assistant (19 %), Microsoft Copilot (17 %) a Google Gemini (17 %). Jenom 6 % dotázaných využívá ve firmě Claude od Anthropic a 3 % používají Perplexity.
Pokud jde o konkrétní uplatnění umělé inteligence, vládne mu obsah. Malé a střední podniky používají AI nejčastěji při tvorbě textů a dalšího obsahu (75 %), pro shrnutí obsahu (52 %), přepisy (29 %), rešerše (24 %) nebo při tvorbě obchodních reportů (17 %). Naopak jen 8 % podniků využívá umělou inteligenci pro lead scoring.
Zdroj: Pipedrive