* Text prošel redakční úpravou. Názory autora se nemusí slučovat s postojem redakce, v textu může preferovat určité technologie či společnosti.
S tím jak bude narůstat význam a různorodost těchto kanálů, ale bude čím dál tím víc žhavější také otázka, jak na různá zařízení stejný obsah co nejefektivněji dostat. Tou správnou odpovědí by mohl být tzv. cloud headless CMS (Content Management System), který by v budoucnu mohl nahradit klasické systémy pro tvorbu webů a obsahu. Co si ale pod tímto na první pohled složitým názvem představit?
Více kanálů, vyšší nároky
Než se dostaneme k samotnému vysvětlení, pojďme se ještě zamyslet nad tím, co nás v blízké budoucnosti čeká. Bude to důležité proto, abychom pochopili, co headless CMS vůbec může firmám přinést. Především, nové kanály vyžadují mnohem flexibilnější přístup k tomu, jak obsah tvořit, spravovat i publikovat. Musíte se dokázat oprostit od myšlenky a formátu klasické webové stránky a začít přemýšlet nad tím, jak všechny důležité informace připravit tak, aby se správně zobrazovaly v různých formátech a velikostech na různých zařízeních. Je to v podstatě úplně jiný přístup a model, který počítá s tím, že obsah připravíte jako soustavu různých samostatných částí. Ty pak můžete seskládat podle potřeb různých kanálů a platforem.
CMS bude o hlavu kratší
A tím už se dostáváme k významu slova „headless“ v názvu nové generace CMS. Tradiční CMS, tedy takový, který pravděpodobně i vy využíváte jako redakční systém pro svůj web, je navržený tak, aby dokázal obsah zobrazovat primárně jako webovou stránku. Kvůli tomu je ve většině případů jeho součástí tzv. template engine, který webovou stránku renderuje. Právě tento engine je ona „hlava“ CMS, která definuje, jakým způsobem se bude vytvořený obsah uživatelům zobrazovat.
Jak to ale udělat, pokud chcete se zákazníky komunikovat různými kanály a na různých zařízeních? Z logiky věci se nabízí pro každý z nich použít samostatný CMS, nebo mít doslova několikahlavou saň, tedy software s několika různými enginy pro různé kanály. Vzhledem k jejich počtu by to ale bylo opravdu neekonomické řešení.
Proto je jednodušší onu hlavu useknout a jasně rozdělit role. Zatímco CMS se postará o obsah a jeho publikování, vaše IT oddělení postaví vlastní aplikace pro ty kanály, kterými chcete se zákazníky komunikovat. CMS samotný pak už nebude obsah renderovat. Stačí zavolat jeho API, který vám obsah doručí a vaše aplikace už se postará se o jeho správné zobrazení.
Velká část tvůrců CMS se na aktuální situaci snaží reagovat tím, že headless přístup ke svým existujícím produktům přidá. Často z toho ale vznikne kočkopes, který vám poslouží jen do doby, než se rozhodnete přejít na nový CMS, třeba v cloudu. Tradiční CMS nebyly pro multikanálový marketing navrženy, primárně jsou orientovány spíše na tvorbu webových stránek, a často tak narazíte na různá omezení.
CMS jako služba
Abyste se mohli opravdu soustředit na tvorbu obsahu a aplikací, je v označení „cloud headless CMS“ důležité ono „cloud“ Někdy se používá také upřesňující kategorie „cloud-first“. Je totiž rozdíl, zda jde o software vytvořený jako čistě cloudové řešení, nebo o instalaci klasického CMS do cloudu.
Ve druhém případě se oproti čistému cloudovému řešení musí dodavatel postarat o instalaci systému a s tím spojenou řadou dalších povinností, které zatěžují IT tým. Čistě cloudový CMS je naopak zpravidla poskytován jako SaaS řešení (Software as a Service = software jako služba). Dodavatel CMS vám tedy poskytne systém spolu s API pro rychlou publikaci obsahu a o veškerou jeho údržbu, výkon, bezpečnost, upgrady či zálohy se stará on. Vašemu IT týmu tak zbude mnohem více času na tvorbu vlastních aplikací.
Rychleji a agilněji na trh a k zákazníkům
Hlavní výhodou toho všeho je ale zkrácení doby uvedení obsahu a projektů na trh. Ať už jde o novou kampaň nebo produkt, v digitálním světě je k zákazníkovi můžete dostat opravdu rychle. Nová generace CMS vám umožní být agilnější a mnohem snadněji a rychleji zkoušet a testovat nový obsah a nové přístupy. Díky tomu, že je CMS poskytován jako služba, na firmy klade mnohem menší technické nároky a umožňuje jim se soustředit na to podstatné – na své podnikání a zákazníky.
Autor je zakladatel a CEO české firmy Kentico Software.