Evropská komise (EK) upozornila na skutečnost, že bezmála pětina (18 %) evropských internetových obchodů nedostatečně informuje zákazníky o jejich právech týkajících se záruky na zboží.
Šetření, které proběhlo v říjnu 2014 na vzorku 437 e-shopů z Norska, Islandu a všech zemí EU s výjimkou Rakouska a Polska, odhalilo, že o bezplatném nároku na opravu či výměnu vadného zboží dostatečně neinformovalo 54 % obchodů. Tento údaj se od té doby podařilo snížit na zmíněných 18 %, ale Komise stále není spokojena.
Spotřebitelé v členských státech EU mají nárok na bezplatnou opravu nebo výměnu vadné elektroniky do dvou let od koupě. Tato záruční lhůta je povinná a prodejci mají povinnost o ní zákazníky jasným a srozumitelným způsobem informovat ještě předtím, než proběhne koupě.
Hlavním problémem u celkem 174 ze zkoumaných e-shopů bylo chybějící poučení o tom, že tato záruka vůbec existuje. Na stránkách 87 e-shopů se nacházely zavádějící informace týkající se placených záruk, další 76 e-shopů neuvedlo, že přikoupení záruky nijak neovlivní právo na bezplatnou dvouletou záruku danou zákonem.
Šetření navíc u 52 e-shopů zjistilo nedostatečné nebo zavádějící informace týkající se názvu společností, které je provozují, jejich sídla nebo e-mailové adresy.
Zdroj: IDG News Service