Čeští zákazníci se k nákupu v zahraničních e-shopech uchylují zejména ze dvou důvodů: lepší cena daného zboží nebo jeho nedostupnost na českém trhu.
Lepší cena je podle průzkumu společnosti PayPal, provozovatele stejnojmenného platebního systému, důvodem k nákupu v zahraničním e-shopu ve 48 % případů. Nedostupnost daného zboží na lokálním trhu pak ve 30 % případů.
Do průzkumu bylo zapojeno dvanáct tisíc uživatelů systému PayPal z České republiky, Slovenska Polska, Rumunska a Maďarska.
Zájem je hlavně o elektroniku, roste podíl nákupů za nižší cenu
Podle průzkumu čeští uživatelé systému PayPal poptávají on-line zejména elektroniku (24 %) a různé digitální nehmotné zboží včetně počítačových programů (21 %). Další zboží následuje již s větším odstupem: oblečení (12 %), hodinky a šperky (7 %) a parfémy a kosmetika (méně než 5 %).
Češi z řad oslovených uživatelů systému PayPal se prý z elektroniky nejvíce zajímají o produkty značek Apple, Asus, Canon, HTC, Kingston a Samsung. Podle průzkumu většinou produkty těchto značek nakupují na českém trhu, ale také v Asii (34 %), ostatních státech Evropské unie (29 %) a ve Spojených státech amerických (16 %).
Damien Perillat, regionální ředitel společnosti PayPal, upozornil ve zprávě pro média na skutečnost, že stoupá počet zahraničních transakcí za nízké ceny, tedy od 600 do 1 749 Kč. S podílem 19 % tvoří již druhou největší skupinu transakcí oslovených českých zákazníků v zahraničních e-shopech. Největší podíl, konkrétně 33 %, však mají transakce v hodnotě 5350 Kč a více.
Graf č.1: Kolik Češi v zahraničí utrácejí? (zdroj: PayPal)
Zdroj: PayPal